Hopburst humleolje, oksidering og NEIPA?

Hei

Jeg er en av de som har laget en fin lysegul NEIPA som etter en liten stund ble heller brun. Slik jeg har forstått det så er dette (delvis) på grunn av mye humle.

Er det noen som har prøvd humleolje istedetfor pellets, slik som feks disse:

https://brewshop.no/butikk/ravarer/humle/hopburst

Vil det hjelpe når man brygger NEIPA? Hvordan blir forskjeller i smak? Hva med dosering?
Alle erfaringer mottas med takk :)

HansKr

Det er vel enhver form for luft (oksygen) som måtte komme i kontakt med øllet (NEIPAen) etter at gjæringen er ferdig, som oksiderer NEIPAen (ølet)? Ie lokk av og på, CC (uten CO2 kontroll/feedback), flaskeprosessen, luft som kommer med tørrhumlen, etc...

Det er visstnok mengden humle som gjør at den er spesielt utsatt, men om humleolje hjelper vet jeg ikke.

Hei

Jeg er en av de som har laget en fin lysegul NEIPA som etter en liten stund ble heller brun. Slik jeg har forstått det så er dette (delvis) på grunn av mye humle.

Vil det hjelpe når man brygger NEIPA? Hvordan blir forskjeller i smak? Hva med dosering?

HansKr
Prøvde noe av dette som tørrhumling i en pale ale og IPA, kunne dessverre ikke måle seg med aromaen som en får av tørrhumling med pellets.
Men "tørrhumling" med ekstrakt gjorde at jeg kunne utføre det med minimal tilførsel av oksygen, men kommer nok til å holde meg til pellets i fremtiden. Øl av denne typen blir ikke gammelt uansett:rolleyes:

Hei

HansKr
Jeg har ikke brukt humleolje. Men jeg har lagt humleblomst på sprit (60%) og satt til ekstraktet rett før flasking. Tok hensyn til den ekstra alkoholen I maltoppskriften. Ølet måtte stå noen uker på flaske før ekstraktet var helt "integrert" (antagelig foregikk det noe kjemi nedi der), men humlearomaen var veldig bra. Det var en liten batch og den ble fort drukket opp så jeg vet ikke hvor lenge aromaen ville holdt seg. Det funket veldig bra I forhold til minimum lufting av ølet.

Jeg har undersøkt litt om temaet oksydering av NEIPA. Det ser ut som en stor humlemengde gir økt risiko for oksydering.
Derfor må man unngå oksygen under gjæring og ved evt. CC og flasking. Det jeg har tenkt på er å bruke Sodastream CO2-flaske med regulator
for å tilføre gjæringsdunken CO2 hver gang dunken åpnes ved tilsetting av tørrhumle. Ved tapping blir flaskene fylt fra bunnen og all luft fortrenges oppover så jeg tenker at det
ikke skulle bli problemer i den prosessen. Man kan også blåse litt CO2 inn på toppen av flaskene før korking.
Er det noen i Forumet som har noen tanker/meninger om denne metoden?

Jeg har undersøkt litt om temaet oksydering av NEIPA. Det ser ut som en stor humlemengde gir økt risiko for oksydering.
Derfor må man unngå oksygen under gjæring og ved evt. CC og flasking. Det jeg har tenkt på er å bruke Sodastream CO2-flaske med regulator
for å tilføre gjæringsdunken CO2 hver gang dunken åpnes ved tilsetting av tørrhumle. Ved tapping blir flaskene fylt fra bunnen og all luft fortrenges oppover så jeg tenker at det
ikke skulle bli problemer i den prosessen. Man kan også blåse litt CO2 inn på toppen av flaskene før korking.
Er det noen i Forumet som har noen tanker/meninger om denne metoden?
Ved flasking av dette "problembarnet" bør du nok bruke Beergun, hvor du også purger flaskene med Co2 før fylling og gir de en liten "puff" med Co2 i toppen før korking. Ellers ser metoden sunn ut.
En som har lang erfaring med denne ølstilen er Espen Westum, og han anbefaler i tillegg at man ikke engang prøver seg på å stikke om til et flaskekar for å blande inn sukkerlake for karbonering. Tapp direkte over på fat (purget med Co2, og sett i tillegg Co2 trykk på gjæringskaret ved overføring til fat (krever tett gjæringskar med kran i bunnen)).
Så karboneres NEIPA'n med Co2 til passe mengde før man evt. tapper på flasker med en Beergun, eller nyter det direkte fra fat ;)

Edit: Må også tilstå at min første (og så langt eneste) NEIPA endte opp som et himmelsk øl - som så ut som sølevann kort tid etter tapping. (Syndet mot det meste som skal forhindre oksydering den gangen).

Noen som vet om man kan benytte N2-purging for å deoxygenere øl?
Ser at dette benyttes med vann, men kan for lite om emnet til å si noe om det.

Tilbake
Topp