InteressantHvis du får til å fylle fatet så fullt at det renner over så er kanskje det det safeste?
InteressantHvis du får til å fylle fatet så fullt at det renner over så er kanskje det det safeste?
Har selv aldri vært fryktelig "redd" for oksidering under tørrhumling, man får jo o2 inni der, men det er ingen måte å unngå med "enkel" tørrhumling. Det jeg derimot nesten alltid har gjort har vært å øket temperaturen på ølet til tørrhumling slik at co2 blir sluppet fra ølet og forhåpentligvis har noe av o2 i head space blitt drevet ut.
Det er nok bare under aktiv gjæring en kan si at en "har et lokk" av CO2, ellers er gassene (CO2 og O2) så like at de vil blande seg lett om de får sjansen. Men om det du får oppi av O2 under tørrhumling der nok til å oksidere ølet, er det vel delte meninger om
Heldigvis er ikke O2 og CO2 lagdelt i lufta rundt oss. Med andre ord: Gassene blander seg fort.
Hva er "fort"? Første tørrhumling rett etter stormgjæring, med en del CO2 generering. Siste? Jeg har alltid blowoff-tube, og ser at det er et overtrykk (m CO2) i karet. Er ikke det OK?
Som det er sagt over - hvis det fremdeles er aktiv fermentering som produserer co2 - så er det nok ikke noe problem.
Men så har vi fenomenet hop creep også, da, som kanskje også kan hjelpe mot oksidering?
Så lenge du har aktiv gjær, spiller litt oksygeningress liten rolle - er min erfaring. Det jeg skreiv for fire år sida i innlegget over om at oksidering går fort, stemmer ikke ved romtemperatur. Det tar relativt lang tid før noe galt skjer, så gjæren - om den altså er der - har god tid til å ta seg av oksygenet.Gammel tråd, men fortsatt aktuelt.
Jeg overfører lukket fra SS og Fermzilla etter endt gjæring, da etter gjæringen har kjørt store mengder Co2 igjennom fatet og slanger.
Her blir det minimalt med O2 ingress, om noe. Har aldri opplevd oksidering av ølet mitt.
Belgiske gjærer jeg i gjæringskar med lokk, stikker om til åpent kar og rører forsiktig inn sukkerlake.
Får jo panikk av å se på dette, men jeg opplever jo aldri oksidert øl her heller.
Er oksidering overdrevet eller er det sukkeret og fremdeles litt aktiv gjær som redder meg?
Vis vedlegget 61698
Så lenge du har aktiv gjær, spiller litt oksygeningress liten rolle - er min erfaring. Det jeg skreiv for fire år sida i innlegget over om at oksidering går fort, stemmer ikke ved romtemperatur. Det tar relativt lang tid før noe galt skjer, så gjæren - om den altså er der - har god tid til å ta seg av oksygenet.
Det er jo greit at man lærer. Men jeg burde visst bedre den gangen, også. Det står klart og greit om dette i Principles of Brewing Science av George Fix, og den boka er vel minst et kvart århundre gammel nå - og har stått i bokhylla mi i en god del år.