hot side oksidering

Under kjøling av vørter med whirlpooling på en liten batch hadde jeg ikke vørter over tappen hvor vørter kommer inn igjen i gryta. Dette resulterte i mye splashing og skummdannelse lenge før vørter var nedkjølt. Har lest at lufting av vørter når den er varm (over 27 grader) kan gjøre at oksigen binder seg i vørter og senere når den slipper så blir ølet dårlig. Noen erfaringer med dette? Er det bare å skylle ut batchen?

HSA er en bekreftet myte. Ikke noe å tenke på. Prøv å se vitenskapen i at det skal være skadelig før kok, men tilsettes etter. Koking fjerner jo dessuten o2.

Slik jeg leser det var dette etter kok? Mens du skulle kjøle?

I så fall er det ikke optimalt og kan føre til usmak ja.

Leste at når man lufter kald vørter så bindet ikke oksygenet seg til vørter men blander seg med vørter. Men når vørter er varm så binder det seg. Før kok tror jeg er ubetydelig da kokinga fjerner oksygen (eller?). Hva om jeg gjærer den og koker den på nytt før karbonering?

Fatet i dag og hurtigkarbonert. Ingen usmak. Enda..
Planen er å smake litt hver dag. hvis jeg merker at usmak begynner å utvikles så invitere jeg til fest asap!!

Jeg har sett ti liter øl bli mørkt i løpet av to dager i gjæringskar. Med da var det headspace deretter. (30l kar).

Aldri opplevd det på fat, men fatene mine varer i maks to uker grunnet ræva timing på bryggedagene.

Jeg har sett ti liter øl bli mørkt i løpet av to dager i gjæringskar. Med da var det headspace deretter. (30l kar).

Aldri opplevd det på fat, men fatene mine varer i maks to uker grunnet ræva timing på bryggedagene.

Det er ikke bare flokkuleringen av gjæren du har sett? Fargen blir mørkere når gjæren felles ut.

Det er ikke bare flokkuleringen av gjæren du har sett? Fargen blir mørkere når gjæren felles ut.

Ganske sikker på at det ikke var det. den var CCet og tappet på ni liters fat. Resten ble stående og glemt. Så det var jo full tilgang til oksygen der. Men fort gikk det.

Tilbake
Topp