høy alfa vs. lav alfa for bitterhet

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Sitter og prøver å lage meg en hveteøl oppskrift. Ser at IBU bør ligge rundt 8-15 på en tradisjonell weissbier. Av humle har jeg Magnum 14,7% og Tettnang 4%, og tenkte kun å tilsette på 60 min. . Bruker jeg Magnum humlen vil jeg kun bruke ca. en tredjedel av hva jeg må bruke hvis jeg bruker Tettnang (da sikter jeg meg inn på 16 IBU).

Batchen er kun på 11 liter, og syntes 5g humle høres fryktelig lite ut, i forhold til 15g hvis jeg velger Tettnang.

Så spørsmålet mitt er, vil det bli mer smak (vet det er lite smak å hente på 60 min.) av humlen hvis jeg kjører på med lavere alfa humle for bitterhet? Evt. en annen opplevd bitterhet?

Raymond
 
Til trådstarter:
Jeg ville brukt Tettnanger av de to, eller en blanding med litt magnum først under 5g i hvertfall.
Har 25 liter hveteøl med 7g Magnum på 12% og  15+15g Saaz på 4,4% tilsatt på slutten av koken.

loebrygg skrev:
Kan jeg bruke Centennial 60 / 90 min ?
Sent from my iPhone using Tapatalk

Liker du Centennial, er det jo ikke noe problem å bruke/teste den :D
Skal du først bruke en slik humle, kan du jo lage en godt humla hveteøl slik amerikanerene ville gjort også :p
 
Joa, greia er bare at jeg aldri benytter no annet enn amerikansk humle og vil ikke sitte inne med X anntal gr humle
samtidig med at jeg vil brygge en klassisk Weis til sommern
 
Tilbake
Topp