Høy FG, imperial dunder stout

Hei

Har en liten nybegynner bekymring, brygget en Stout med OG på 1,106, denne har endt opp med en FG på 1.030 er helt sikker på mesketemp som lå på 64 grader. Den har gjæret i 4 uker. Gjærtype S-04. Burde jeg gjøre forsøk på å få ned FG eller er det trygt å flaske denne? Er vell også litt bekymret for at denne blir for søt.

På forhånd takk for eventuelle svar:)

Det høres ikke så gærent ut det på en Imperial Stout med så høy OG
Er FG stabil er det bare å flaske

Sent from my iPhone using Tapatalk

Når man brygger såpass heavy Stout bør de ikke falle så langt under 1.030 for ikke å virke tynne
Det trenger litt kropp for å stå til resten av øllet
Og husk høy FG har sammenheng med høy OG

Takk for svar, var jo meninga at denne skulle bli en smaksbombe, så da satser jeg på at den blir bra. Så hvis dere har gode erfaringer med tilsvarende FG så føler jeg meg litt tryggere:)

1220?

Ja, ca der. Hydrometeret går jo ikke så langt..
Det begynte med at jeg ville prøve å få til noe i retning av Mikkeller Black. Måtte finne gjær med høy alkotoleranse. Dumpa på WLP099.. trodde ikke det var mulig.. alkoholtoleranse på 25%! Hadde opprinnelig tenkt å lage noe mellom 15 og 17% for å se om jeg klarte å få til enslags balanse der. Men fant fort ut at jeg måtte prøve om det var mulig å gjære ut slik rottegift.. Satte meskevannet på gjæringsdunk etter koking, kokte inn skyllevannet og mata på med spraymalt. Fikk igang gjæringen og tilsatte innkokt og oppmalta skyllevann over to omganger.
Resultatet.. smaker godt, smaker sterkt, ettersmak som maltwhisky. Ikke kullsyra dette, ikke sikker på at jeg bør, kanskje tvangskarbonere litt for å prøve? Men er det øl eller Barley wine? I alle fall ikke noe å drikke fra halvlitere..
Kuppa vel en tråd her, beklager!

He he, gjort det tidligere med min Black
OG: 1.120, først gjæra med 007, deretter sake gjær og tilslutt high gravity gjær og mørk kandis endte vel på
nærmere FG:0 og 16 -17%

Hehe, høres ut som et øl som neppe kommer i kommersielt salg her til lands;) uansett, alt må jo prøves, tror jeg legger de litt lengre ut i min bryggeri karriere...

Tilbake
Topp