Høy FG på første batch

Moi

 
Hei

Brygget en pale ale etter denne oppskriften som min første batch med hjemmebrygg (BIAB):
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/105712/bakke-brygg-pale-ale-20-l
Oppskriften sier at FG skal være 11, men den har nå stabelisert seg på 21 (målte 21 etter 6 dager, og 21 igjen etter 9). Som den nybegynneren jeg er glemte jeg å måle OG, men noterte av en eller annen grunn at måleren viste 42 rett etter mesking (ved ca. 70C). Volumet i gjæringskaret er 18L, altså 2L mindre enn oppskriften. Tenkte å lage en litt stor sukkerlake ved flasking for å kompensere for dette (mer vann, like mye sukker). Er dette en god løsning? Kan jeg flaske ølet slik det er nå, eller er det noe jeg kan gjøre for å få ned FG? Vil jo ikke ha borgerkrig i kjøleskapet...

Kan i tillegg legge til at temperaturen var litt høy da jeg mesket; opp mot 69-70C. Temperaturen for gjæringen har ligget mellom 15-19C, hvis det har noe si (brygger på en studenthybel, så temperaturen endres veldig fort når vinduer åpnes for lufting).
 
En høyere mesketemperatur vil nok gi litt høyere FG, det er normalt. Justere FG? Nei, tror ikke det. Smak på det, sikkert godt øl. Ingen vits i å prøve etterligne ett eller anna helt i begynnelsen.
 
OG på 1042 ved 70 grader? Det vil si rundt 1060 ved 20°C, og så kan man anta at du har kokt vekk endel væske og vørteren er enda sterkere enn 1060, og på toppen av det hele mesket brukbart varmt. Jeg ville satt spannet varmere i noen dager for å se om det tar seg opp noe dersom spannet står under romtemperatur idag.
 
Tror ikke det er noe mer å gjøre her er jeg redd.
Komplekse sukkerarter har sikkert oppstått ved høy mesketemperatur, og er ikke spisbart av gjæren - derav noe høy FG.

å tilsette sukker vil bare øke alkoholinnholdet og derav gi noe lavere FG, men dette er en falsk positiv siden det tolate volumet øker, og alkoholprosenten blir høyere.

Ølen er nok mer enn drikkbar uansett. Den får nok bare et litt større sødmepreg enn antatt.

Prøv heller å få korrekt mesketemperatur neste gang. Sørg også for god lufting av gjær og rett gjæringstemperatur.
 
Tilbake
Topp