Høy FG på Porter

Skulle til å flaske en porter i helgen inntil jeg oppdaget at FGen var 26. OG var 70. Nå skal det sies at jeg hadde bomma litt på temperaturen. Denne skulle visstnok stå i 20*C i 10 dager, men der den stod vil jeg beregne at det er ca 14*C i bøtta. Jeg håper at det ikke er noen krise og at det vil gå greit hvis jeg bare lar den gjære et par dager til (gjæringen går saktere under lavere temperatur?). Noen som har noen formening om hvordan temperaturen vil påvirke smak?
Vørteren smakte for øvrig veldig godt, mye kaffepreg med hint av sjokolade ;)

La den stå i romtempertur noen dager og sjekk om FG endrer seg. Hva mesket du på og hvor mye gjær brukte du på hvor stort volum?

En ampull gjær er ikke på langt nær nok til 18 liter øl med OG 1070, særlig ikke på 14 °C. Bruk kalkulatoren på mrmalty.com og lag starter neste gang.

Tja, ja, iallfall med en starter i full aktivitet, men jeg ville foreløpig nøyd meg med å sette ølet varmere (20 °C) og forsøkt å virvle opp gjæren (ved å rotere gjæringsspannet i pendelbevegelser, uten å få luft i ølet) når temperaturen i ølet har steget en del.

Porteren kan godt være litt søt, så jeg ville nok ikke fortvile over dette. Tommelfinger er minimum to rør til batcher på rundt 20 liter, nesten umulig å bruke for mye gjær.

Kjoygard skrev:
Porteren kan godt være litt søt, så jeg ville nok ikke fortvile over dette. Tommelfinger er minimum to rør til batcher på rundt 20 liter, nesten umulig å bruke for mye gjær.

Ja, får vel bare ta lærdom til neste gang. Smaken var det ikke noe å si på, den var veldig god :ilike:

Pass bare på at den er ferdig utgjæret før du flasker den. Ellers risikerer du at gjæren jobber sakte videre når den er på flaske, og at du får flaskebomber/geysirer. Avhengig av gjær ville jeg trodd den skulle et stykke lenger ned enn du har fått den så langt.

Så sett den i normal temperatur og virvl op gjæren som tidligere beskrevet.

Om det ikke hjelper lag en liten starter av 1 rør gjær, og tilsett denne når det er full fart på gjæring i starteren.

Tilbake
Topp