Høy OG - hva blir dette?

Har prøvd meg på et ekstraktbrygg ikveld og lurer hva det blir av dette.

Brukte 1750 gr ekstra lys spraymalt
12,5 gr Chinnok og 12,5 gr Cascade i 30 min
12,5 gr Chinnoc og 12,5 gr Cascade i 15 min
12,5 gr Chinnoc og 12,5 gr Cascade i 0 min.

Kokt i to kjeler à 2,5 l, avkjølt til 25 grader og tilsatt 5,5 liter vann.
(dette da jeg ikke har stor nok kjele!). Total mengde 10 liter.

Men så - målte OG og den var på mellom 1070 og 1075.

Da brygget skulle være på 10 liter ut fra oppskrift, og jeg ikke har peiling på hvordan
en evt. justerer OG, valgte jeg å tilsette gjær - 6 gr Safale US-05.

Brygget er satt på et rom med temp. på 18-19 grader.

Høres det greit ut eller burde noe vært gjort annerledes?
Og hvordan justeres OG før en setter det til gjæring?

dette må da kunne bli en nydelig IPA. Vedder på at det duftet herlig i huset! Ser ingen grunn til å justere OG på dette brygget, med mindre du gjerne ville hatt det mindre alkoholsterkt. i såtilfelle kunne du bare tilsatt mere vann, ja det kan du forsåvidt gjøre fremdeles. Ulempen er svakere øl, fordelen er mere øl.  :) 6 g gjær er kanskje litt i underkant, men har ikke sjekket det opp mot noen kalkulator.

faktisk anbefaler mr malty temmelig nøyaktig 6 g gjær, så der traff du bra.  :)

må bare spørre om noe.
den humlen som ble tilsatt på 0 minutter? hva er greia der?
skjønner det ikke.

Ser bra ut det her, chinook og cascade er ein sikker vinner. Når du tilsatte gjæren, kva var temperaturen på vørteren da?
Eg ser heller ingen grunn til å justere OG, men her har du uansett ein formel for å beregne SG til ønska SG.    ( SG x Liter / ønska SG ) da får du så mange liter man skal ha totalt i karet etter påfylling med vatn.

biri skrev:
må bare spørre om noe.
den humlen som ble tilsatt på 0 minutter? hva er greia der?
skjønner det ikke.

Det er humla du tilsetter rett etter kokinga er over. Man skrur av plata, skrur på kjølinga og tilsetter humla, slik at det ligger å trekker i kjelen mens vørteren kjølast ned. Den gir mykje aroma, men vil også bidra med humlesmak og gi litt bitterheit.

Tilbake
Topp