Høy OG på en IPA og trenger hjelp.

Hei!
Jeg har problemer med høy OG på en IPA jeg har laget:
Oppskrift og fremgangsmåte:
Malt:
Pale malt 7000g
Amber malt 337g (siste rest)
Crystal malt 700g
Flaket mais 500g ( mesket i 2 l vann på 60-65 grader C i en halv time før jeg tilsatte den i hovedmesken)
Hel hvete 400g
Sum: 8937 g
Tilsatte 400 g demera sukker under koking.
BIAB
Partiskylling:
21l vann på første meskerunde og 65-68 grader C i 90 min og ti min på 78 grader C.
Resirkulering til vørteren ble klar og tappet av 12 l med OG på 1080.
Tilsatte 11 liter vann på andre meskerunde og mesket i 45 min på underkant 70 grader C
OG andre meskerunde ble 1050.
Humle:
60 min : 30 g East Kent Goldings
45 min : 20g EKG og 20g Centennial
30 min 40 g Centennial
15 min 40 g Centennial (400g Demera sukker oppløst i 0.5l vann)
2 min 17g Amarillo og 40g Centennial
Til Gjæring 23.5 l med OG på 1072.

Ristet dunken godt for å tilføre oksygen

Gjær :
jeg hadde laget starter av 2.5 l WLP007 som eg hadde høstet frå tidligere ( brukt to ganger tidligere)
Gjæringstemperatur ca 21 grader på bad.
Jeg opplevde en voldsom stormgjæring de 4 første dagene også ble det stille..
SG etter fem dager: 1028
SG etter ei uke 1026
Fikk panikk og repitchet med en pk safale US-05 utblandet i 200g kokt vann etter ei uke. (brygget smakte godt men søtt)
Det ble litt mer aktivitet men den stoppet opp igjen.
På dag 11. ristet jeg dunken litt og gjæringen startet litt opp igjen med lav aktivitet i gjærlåsen
SG etter 13 dager 1025-26…
Brygget smaker mindre søtt en tidligere og fortsatt godt.

Hva har skjedd:
Sliten gjær?
Mangel på Oksygen?
For høy mesketemp 2.meskerunde?
Kan jeg bruke pilsenzym?

kan jeg flaskekarbonere som tidligere med en sukkerbit pr flaske?

Robert.
 
Hei!

Siden repitchingen ikke fungerte, mistenker jeg at det er for mye uforgjærbart sukker i brygget. Gjæren kan bli "sliten", men som sagt, siden du repitchet tror jeg ikke det er synderen. Meskeskjema så egentlig greit ut, men du skriver 65-68c. Dersom du har lagt på 68c eller over, vil det produseres en del uforgjærbart sukker.  Den lille skyllingen på 78c skal ikke ha produsert så mye uforgjærbart sukker.

Hvordan måler du temperaturen i mesken? Er det mulig du har hatt "heatspots" i mesken?

Jeg ville latt brygget stått på 22-23 grader i en ukes tid til, mulig gjæring kommer i gang da, dersom ikke gjæringen kommer i gang er du hvertfall noe sikrere på at det ikke blir full flaskebombing.

Flaskekarbonering går helt fint dersom gjæringen ikke kommer i gang igjen som beskrevet over, men ville seriøst vurdert å droppe sukkerbiter og gått over til sukkerlake.

Jeg flasket for 1 mnd siden en porter på FG 1023, den ble stor suksess og ingen flaskebomber!
 
jeg har målt temp i mesken med å bruke en auber instruments ws-1500 pid på kokeplate under meskegryta der føleren er stukket igjenom meskeposen og ned mot bunnen ut mot kanten av kjelen, i tillegg har jeg brukt et enkelt termometer for å skjekke rundt om i mesken. Jeg rørte endel i mesken og tappet av fra bunnen og helte over på topp på mesken. Jeg følte selv at jeg hadde rimelig god kontroll på temp i kjelen.

Robert
 
Nå brygger jeg ikkeemed BIAB selv, men har hørt av det kan bli litt dårlig sirkulasjon av vannet i meskeposen, som igjen kan føre til enkelte "hotspots" og noen "coldspots", men det høres ut som at du har grei kontroll på det.

Du skrev at du mesket på 65-68c, 68c under mesking vil slik jeg forstår produsere uforgjærbart sukker av maltet.

Men som nevnt tidlgiere, ville jeg satt brygget litt varmere et par dager, se om gjæren vekke sitl live. Dersom den gjør det avventer man stabil SG, dersom ikke, vil jeg flasket etter 1 uke, med vanlig flaskekarbonering.
 
Tilbake
Topp