Høy OG

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Vanskelig å søke på "OG" på dette forumet - får opp alle tekster med "og".....

Uansett - brygget mitt første brygg i kveld. Gikk relativt smurt.
Men når jeg var ferdig ble det 22 liter, og ikke 25, som det skulle.
Og OG ble på 60, ikke 54....
Er forøvrig en amber ale.

Hva betyr det at OG-en er "for høy"? Blir det sterkere øl?
Vil helst ikke ha sterkere, kan man fylle på med rent vann? Eller vil det ødelegge hele greia?

Tips?

Hei!
Er relativt fersk i faget selv (startet des 2013) men en liten erfaring: Brygget en bitterklone og fikk litt lite i karet. Kompenserte det ved å lage 4,5 liter sukkerlake før tappingen på flaske. Kokte selvsagt laken og lot den kjøle ned til ca 20 C. Fungerte fint :)

Leho skrev:
Hei!
Er relativt fersk i faget selv (startet des 2013) men en liten erfaring: Brygget en bitterklone og fikk litt lite i karet. Kompenserte det ved å lage 4,5 liter sukkerlake før tappingen på flaske. Kokte selvsagt laken og lot den kjøle ned til ca 20 C. Fungerte fint :)

Godt tips!
Måler FG-en når den tid kommer, og blir det litt for høy %, så fyller jeg litt på med ekstra mye vann i sukkerlaken,

Vel, pass berre på at for kvart 16g sukker som tilsettast i 1 liter aukar vol % med 1, og for Kkvart 2,7g sukker som tilsettast i 1 liter aukar gravity med 1 (1000-1001).

amatøren skrev:
Vel, pass berre på at for kvart 16g sukker som tilsettast i 1 liter aukar vol % med 1, og for Kkvart 2,7g sukker som tilsettast i 1 liter aukar gravity med 1 (1000-1001).

Trodde det var relasjonen mellom OG og FG man brukte for å måle alkoholprosenten (OG-FG/7.5), og at 6 gr. sukker pr liter var standard?
Men som sagt - dette er mitt første brygg... aner egentlig ikke hva jeg snakker om.

Stig Aa. skrev:
amatøren skrev:

Trodde det var relasjonen mellom OG og FG man brukte for å måle alkoholprosenten (OG-FG/7.5), og at 6 gr. sukker pr liter var standard?
Men som sagt - dette er mitt første brygg... aner egentlig ikke hva jeg snakker om.

Det er alkoholprosenten før man tilsetter sukkerlake, så det stemmer forsåvidt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp