Høy OG

Aasberg

Norbrygg-medlem
Brygget 27 liter Kølsch idag, og effektiviteten har gått betraktelig opp så OG ble 1054 istede for 1049. Ettersom jeg ikke ønsker alt for høy alkoholprosent, tenkte jeg å tilsette 2 liter vann. Men nå gjærer den i et 30 liters kar, så da er jo 27 liter allerede litt mye mtp stormgjæring. Kan jeg tilsette vann etter stormgjæringa, eller er det best å vente til den er ferdig gjæret?

Er det ikke bare å tilsette vann når som helst? Vanner ut det som er der, samme når det blir tilsatt vel.

Her er du i godt selskap hvis du velger å tilsette vann etter gjæring, fordi denne praksisen øker kapasiteten også på anlegg av industri-format benyttes det av bryggerier som trenger større kapasitet/vil ha størst mulig output i forhold til kostnad til hardware.
Resultatet blir ikke det samme som med en lavere OG, høyere sukkerkonsentrasjon gjør at gjæringen blir litt annerledes, men langt ifra kritisk. Forskjellen som du snakker om -to liter på 27 ville ikke jeg hatt noen betenkeligheter med å justere etter gjæring.

Flott, takk for svar. Da tilsetter jeg 2 liter sammen med sukkeret til karbonering ☺

Tilbake
Topp