Huell Melon

Jeg lagde en SMaSH med denne ifjor. Den ble kick-fucking-ass. Melonen kommer skikkelig fram, med hint av honning. Det er uten tvil en av de kuleste humlene på markedet akkurat nå. Men selv om den er superdupernice aleine, gjør den helt sikkert sin rett i en IPA-oppskrift med litt mer fylde enn en SMaSH.

Har veldig lyst å prøve en pale ale med kun Huell Melon, men det frister også å tilsette Mandarin Bavaria. Noen innspill eller erfaringer med dem?

Når jeg leser om Huell Melon, så får det meg til å lure på om denne kan funke til saison... Thoughts?

Har satt en kvasi single hop (warrior til bitter) med denne nettopp. Denne er vel rimelig lite bang for the buck ifht klassiske amerikanske humler? Brukte ikke så mye i selve koken, men "nok" til at jeg følte det burde sette et større preg enn den den gjorde. Tørrhumlet første runde i forgårs, og jeg får mest såpe-aktige greier pr nå.

Har satt en kvasi single hop (warrior til bitter) med denne nettopp. Denne er vel rimelig lite bang for the buck ifht klassiske amerikanske humler? Brukte ikke så mye i selve koken, men "nok" til at jeg følte det burde sette et større preg enn den den gjorde. Tørrhumlet første runde i forgårs, og jeg får mest såpe-aktige greier pr nå.
Egen erfaring og din observasjon får meg til å helle mot at denne humla er en late/whirpool-humle.

Egen erfaring og din observasjon får meg til å helle mot at denne humla er en late/whirpool-humle.

Men virker som at du må bruke mer av den for det? Sitter akkurat nå med en hydrometerprøve, og det smaker mer malt enn det ville gjort med en amerikansk. Såpesmaken sitter jeg og vurderer, og det er vel kanskje fravær av det klassiske amerikanske/NZ citruspreget som gjør jeg jeg får den tanken om såpe. Har iallefall spart 50% av humla til tørrhumle, så får se hvordan den blir om litt over ei uke.

Men virker som at du må bruke mer av den for det? Sitter akkurat nå med en hydrometerprøve, og det smaker mer malt enn det ville gjort med en amerikansk. Såpesmaken sitter jeg og vurderer, og det er vel kanskje fravær av det klassiske amerikanske/NZ citruspreget som gjør jeg jeg får den tanken om såpe. Har iallefall spart 50% av humla til tørrhumle, så får se hvordan den blir om litt over ei uke.
Når jeg brukte den sist, kjørte jeg hardt i late addition og whirlpool. 25/50/50 på 10/5/1 min og nesten 200 i WP. Tørrhumlet også, men ikke mye, bare 25g(det var det siste jeg hadde igjen) på 7.dagen. Gjæret med s05. Merket null niks nada devil wears prada såpe. Masse jordbær, melon og honning derimot!

Men ja, du må nok være raus. Neste gang frister det med chinook for IBU og 500g på whirlpool...

Ikke bare gammel humle da? Er vel en stund siden forrige batchen kom til lands, trur jeg.

Når jeg brukte den sist, kjørte jeg hardt i late addition og whirlpool. 25/50/50 på 10/5/1 min og nesten 200 i WP. Tørrhumlet også, men ikke mye, bare 25g(det var det siste jeg hadde igjen) på 7.dagen. Gjæret med s05. Merket null niks nada devil wears prada såpe. Masse jordbær, melon og honning derimot!

Men ja, du må nok være raus. Neste gang frister det med chinook for IBU og 500g på whirlpool...

Jeg har brukt skitlite i forhold til det du beskriver. Og faktisk mindre enn det jeg setter humler til single hops til vanlig, av en eller annen bisarr grunn, men denne ga fryktelig lite ifht hva jeg er vant til med nye amerikanske humler som har opp mot 4ml olje pr 100 gram i pelletsene. Ut i fra det jeg får på tunga her så vil jeg tippe at denne humla ligger aller høyest på 1ml/100g.

Må gi den en sjanse til iallefall, eller to da. Første sjansen er ved tørrhumling på dene batchen og andre er å bruke to pakker på 12L ferdig øl.

Nå ser jeg at jeg har prestert å bruke whopping 1g/l @10 og ca 1.5 @WP. Hva faen har skjedd der..Må ha vært rimelig sent da jeg komponerte sammen dette foreløbige makkverket av et øl ja.

Uansett. Mer humle neste gang, smaksbeskrivelsen virker jo herlig. Har brukt den en gang i en saison tidligere men da skjønner jeg at det så og si kun var gjæren som gjorde ølet.

Jeg lagde en SMaSH med denne ifjor. Den ble kick-fucking-ass. Melonen kommer skikkelig fram, med hint av honning. Det er uten tvil en av de kuleste humlene på markedet akkurat nå. Men selv om den er superdupernice aleine, gjør den helt sikkert sin rett i en IPA-oppskrift med litt mer fylde enn en SMaSH.
Lyst til å dele oppskriften Mats? Jeg har den humla i fryseren og den er det greit å bruke opp. Brukt den en gang og da var jeg nok for gjærrig

Lyst til å dele oppskriften Mats? Jeg har den humla i fryseren og den er det greit å bruke opp. Brukt den en gang og da var jeg nok for gjærrig
Dette er for rundt 17 liter ferdig øl:
OG: 1.060
FG: 1.006
100% Vienna(mesketemp 62c)
25/50/50g på 10/5/1
200g i whirlpool
25g dag 7.
Us-05

Kos deg. :)

Da har den fått to eller tre dager med andre dose tørrhumling og smaken er mer fremtredende. Men tror neppe dette blir en dominant humletype i PA-aktige greier hos meg. Syntes faktisk ikke den var så god, men nå er jeg jo veldig glad i amerikanske/NZ humler av denne typen, mest amerikanske dog, citrusen. Tror den blir liggende som en bakgrunn til evt saisons eller den typen, for å sette "litt" annen smak på noe.

All reskpekt til MatsØ som klarte å klemme ut en god single hop ut av denne humla. Må nok ligge i mengdene. Som jeg tidligere sa, syntes at den ga lite.

Har tappet "single" hopen min nå. 7,14g humle pr liter, og det er debe skikkelig ræva. Den klarte ikke 3.5% EBC 150 krystallmalt.(har 3.5% ebc50 og) men den sliter mot 150'en. Skulle jeg brukt denne en gang til i en single hop så måtte den være lys, med litt hånd på sulfater i vannet.

Tilbake
Topp