Humle erstattninger

Om dere må erstatte en humle type med en annen, justerer dere da mengden i forhold til alfa syre innhold?
Jeg har ikke Horizon 13%AA som jeg skulle hatt 31 gram av.
Jeg erstatter med Norther Brewer på 10.5%- Mine beregninger sier da at jeg bør øke mengden til ca 38g for å få samme mengde alfa syre.

Er dette slik man pleier å gjøre det?

Samme spørsmål gjelder dersom man har blomst i stede for pellets, hvordan juster man mengde da? eller trenger man det?

Endre

Det er ikke videre vanlig å regne om mellom blomst og pellets. Pellets er jo til syvende og sist bare oppmalt blomst.
Til bitring kan du godt bytte på humlen og endre i mengden for å få riktig bitterhet, dette er også helt vanlig. Gjør heller det, og bruker opp åpnede humleposer istedet for å kjøpe en ny pose humle bare for å bitre. I senere tilsetninger er det ikke så alvorlig viktig med AA-nivået da det er andre egenskaper man er ute etter.

Takk for rask svar.
Da justerer jeg 60 min humlen, men lar 10 og 0 være som i oppskriften.

Endre

Beersmith sier at om du bruker 10 gram pellets, så gir det samme effekt som 11 gram blomst. Praktiserer dere dette, folkens?

Borgar skrev:
Beersmith sier at om du bruker 10 gram pellets, så gir det samme effekt som 11 gram blomst. Praktiserer dere dette, folkens?

Yes.. ca. 10% mer blomst er anbefalt. (Har dog ingen erfaring med dette selv)

http://www.northernbrewer.com/connect/2011/08/whole-vs-pellet-hops/

Min erfaring har til nå vært at jeg har fått dårligere humleutbytte når jeg har brukt blomst. Laget to runder med IPA. Brukte cascade blomst ti den ene og pellets i den andre. Doserte likt, med unntak av justering for litt forsjellig alfasyre. Blomst-batchen har merkbart mye mindre humle smak, aroma og bitterhet. Brukte humlepose til blomsten. Har av og til en følelse av at veldig mye humlegodsaker ofte blir liggende igjen inne i posen og at vørteren sirkulerer dårlig gjennom posen.

Brewing classic styles er full av oppskrifter med horizon-humle. Ingen av de norske nettbutikkene fører denne humlesorten. Hva er egnet som erstatning. Ser at trådstarter foreslår northern brewer. Gjør den samme nytta?

Northern Brewer er en av de mer karakteristiske humletypene, selv når du bruker den som bitterhumle. Etter det jeg har forstått er Horizon blant de mer karakterløse og milde. Jeg ville brukt Magnum. BYO anbefaler Magnum.

Borgar skrev:
Når en oppskrift beskriver bruk av Hallertau, er det da hallertaut hersbrucker som menes?

Hvis kun betegnelsen "Hallertauer" brukes, er det mest sannsynlig Hallertauer Mittelfrüh det siktes til.

"Hersbrücker" er en egen type humle, opprinnelig fra Hersbrück-området, men som nå også dyrkes i Hallertau.

Tilbake
Topp