Humle gjenbruk

Jeg hadde tørrhumlet en 56l batch med nesten 1/2 kilo humle, når jeg skulle til å kaste den fikk jeg ett akutt tilfelle av sparefantsyndromet, og la den i kjøleskapet. Det luktet og smakte mye av den enda... Noen dager senere (igår) brygget jeg en midt i gaten Amber Ale, (10kg pale, 3 kg Munich 20ebc, 0,6kg Cara 30ebc, 0,3kg Dark Crystal 300 Ebc, 0,1 kg Sjokolade 1150ebc), Her spadde jeg oppi den gjenbruks tørrhumlen på 15 og 5 min, det remme, tøy og humlefilter hadde plass til. Så får vi se hvordan det blir, en Amber ale kan jo komme gjennom nåløye med både lite eller mye humle? Som bitterhumle brukte jeg fersk Simcoe 40gr.
Så da blir det spennende frem til det kommer på fat......
 
Jeg hadde tørrhumlet en 56l batch med nesten 1/2 kilo humle, når jeg skulle til å kaste den fikk jeg ett akutt tilfelle av sparefantsyndromet, og la den i kjøleskapet. Det luktet og smakte mye av den enda... Noen dager senere (igår) brygget jeg en midt i gaten Amber Ale, (10kg pale, 3 kg Munich 20ebc, 0,6kg Cara 30ebc, 0,3kg Dark Crystal 300 Ebc, 0,1 kg Sjokolade 1150ebc), Her spadde jeg oppi den gjenbruks tørrhumlen på 15 og 5 min, det remme, tøy og humlefilter hadde plass til. Så får vi se hvordan det blir, en Amber ale kan jo komme gjennom nåløye med både lite eller mye humle? Som bitterhumle brukte jeg fersk Simcoe 40gr.
Så da blir det spennende frem til det kommer på fat......
Korleis gjekk dette?
 
Dette er jo rene årskavalkaden :)
Er selv interessert i hvordan det gikk. Ikke for at jeg skal forsøke det selv, men det kan gi pekepinne på andre prosesser.
Jeg er først og fremst interessert i om du fikk 'gress-smak' da du har brukt mye plantefiber. Dette er jo en av grunnene til at mange bruker Cryo eller ekstrakt i høy-IBU øl.
 
I alle julelig fredsommelighet, så husker jeg ikke nå mer enn at det ble hverken en humlebombe eller helt vørter øl. Så går utfra at det kom litt humlesmak utav alle den grøten jeg spadde oppi humlefilteret....
 
Utfra dette og mengden jeg brukte så tror jeg ikke det er mye humle oljer igjen etter en tørrhumling, men litt er der nok. Dette må prøves mot hverandre, en samtidig batch med gjenbrukshumle og en med ny humle..... Når jeg ser på oppskriften og smaksnotatene i Beersmith så var jo denne oppskriften ganske maltrik, og uten humle blir det veldig søtt, jeg hadde også bare 40g Simcoe som bitterhumle, så igjen jeg tror det er en del humleoljer igjen etter tørrhumling.....
 
Tilbake
Topp