Humle og malt på Bioforsk.

Jeg var på en omvisning på Bioforsk avd Apalsvoll i dag. Dagens tema var presisjonslandbruk, og det var så interessant at jeg kunne godt ha skrevet et innlegg om det her til glede for noen og til besvær for andre, men det skal dere slippe. Hvertfall i denne omgang.

Da vi gikk rundt på det store dyrkningsområdet der, kom vi over et område hvor de nettopp hadde høstet store mengder med humle. Av nyskjerrighet lurte jeg selfølgelig på hvilke interesser Bioforsk hadde for humle, og omviseren kunne fortelle meg at Bioforsk og de nyoppstartede småbryggeriene samarbeider om "humleforskning". Han visste dessverre ikke detaljene i forskningen, men hadde fått med seg at det var snakk om kommersiell dyrkning av norske råvarer til hjemmebryggere og bryggerinæringen generelt. De holdt også på med malting av norsk bygg. I følge han var det ikke lenge til det var norskproduserte råvarer å få kjøpt for gutta i Norbrygg!

Det blir spennende.

Humleprosjektet startet i 2000. Da samlet de inn 40 humlekloner. Prøv googlesøk på humle +apelsvoll og let etter et pdf-dokument. Jeg var på besøk i sommer. Hadde med meg en klone de manglet, og fikk med meg to andre tilbake. Ut av de 40 har de ut i fra diverse kriterier valgt ut noen kloner de i fjor plantet i større skala. Første ordentlige avling var i år. Håpet er at noen (f.eks sånne som meg) skal forsøøke seg på å gro norsk tradisjonshumle. Jeg bruker nok noen år på å få avlinger som kan brukes til annet enn hjemmebruk, men håpet er å kunne ha ett lite felt (som jeg har plass til) og f.eks gro til hvertfall ett brygg i året hos ett eller annet håndverksbryggeri.

Har du navnet på en kontaktpersjon for humleprosjektet? Tror opprinnelig leder for prosjektet har sluttet.
Jeg har en gammel gårdshumle fra hjemplassen min som jeg tenkte å spørre om de kunne være interessert i. Vet ikke om de samler inn noe lengere? Lykke til med humledyrkingen, TTL:)

Har du navnet på en kontaktpersjon for humleprosjektet? Tror opprinnelig leder for prosjektet har sluttet.
Jeg har en gammel gårdshumle fra hjemplassen min som jeg tenkte å spørre om de kunne være interessert i. Vet ikke om de samler inn noe lengere? Lykke til med humledyrkingen, TTL:)

Mette Thomsen har jeg hatt kontakt med. Trivelig dansk dame. Når jeg var der i sommer nevnte hun at det kanskje var på tide å samle inn en ny runde. Det var ganske hyggelig å gå rundt å kjenne, lukte og smake på de forskjellige typene. Det kan bli øl av de humlene der. Den humla jeg har fra Værne kloster i rygge for meg for første gang nå i år. Regner med å høste i løpet av helga. Kommer nok til å bare fryse den ned og bruke den som våthumle i et brygg så fort jeg får tid (midt i flyttehelvete). Gleder meg.

Jeg vet at Johan i Norbrygg-styret har hatt en del kontakt med Bioforsk. Kan hende han har oversikt.

Jeg fant en lokal humle og ringte lokal bioforsk. De var interessert, men ville helst at jeg leverte den til Grimstad. Nå går det ganske greit pga at jeg kjører forbi Grimstad ganske ofte. Får ta med en avlegger neste gang, men de er altså fortsatt interessert.

Tilbake
Topp