Humle. Pellets eller blomst?

Per Arne

Norbrygg-medlem
Hei igjen.
Som noenlunde fersk i faget må jeg bare spørre.

Er det noen "regler" som sier når en skal bruke pellets og når en skal bruke blomst til humling?

Ser også i noen oppskrifter at det ikke er oppgitt om det er pellets eller blomst som benyttes. Det må da være forskjell på 50 gram blomst og 50 gram pellets?

Der er ingen "skal"-regler her, det kommer nok litt an på smak og behag. Men de fleste håndverksbryggerier foretrekker nok hel blomst, spesielt som aromahumle. Gir rett og slett bedre aroma ...
Og restene av den hele blomsten er lett å sile bort etterpå, mens pelletsen oppløses helt i ølet (og krever evt. skikkelig finfiltrering hvis man vil ha noe bort etterpå). Jeg er varm tilhenger av hel blomst, men nå kommer der sikkert masse innlegg fra folk som sverger til pellets, så det kan jo være greit å ha prøvd begge deler før man gjør seg opp noen mening. Og spørsmålet om "blomst kontra pellets" er nok heller ikke det mest avgjørende for om ølet blir godt - hygiene / infeksjonsfrihet, riktig gjærtype, og riktig tilmålt maltmengde balansert mot riktig humlemengde og -type - alt det er nok faktorer av større betydning.

Jeg mener det har mye å gjøre med bryggeoppsettet som brukes. Kan man lage en god whirlpool i kokekjelen samt tappe av vørter på egnet sted, så går det helt fint an å bruke pellets, mens det i andre tilfeller (vanskeligere avtapning men derimot filtre) kan være bedre egnet å bruke blomster. Det sies også at pellets kan gi mer garvesmak siden blomstene er finmalt, men jeg har ikke lagt noe særlig merke til dette.

En fordel med pellets er at det tar mindre plass i fryseren, samt at de - når posen en gang er åpnet - degraderer langsommere enn blomster. Også skal man visst bruke litt mindre av pellets enn av blomst for å oppnå samme bitterhetsgrad, men her er det så mange andre faktorer som spiller en rolle at det blir forholdsvis marginalt.

Dersom man bruker BH-vaskepose (Lindex) synes jeg det er lettvint å bruke pellets. Bortimot all all pellets bli igjen inne i posen. Kun spor av humle i vørteren. Lite vørter til spille. Uten BH-pose synes jeg det er vanskeligere å få ut igjen humla.

Tror at utnyttelsen av humla blir lavere når man bruker BH-pose enn humle løst i vørteren (kan skyldes at man tar opp all humla sammen med posen og ingen humlerester i vørteren).

Takk for responsen.

Bruker pose både til blomst og pellets. Har for det meste brukt pellets til bitterhumle, og blomst til aromahumle.

Et spøsmål til:
Har lest på forumet her at humlen med fordel kan legges i fryseren for å bevare holdbarheten. Hvor lenge kan humlen oppbevares i fryseren før den taper kvalitet?

Her jeg bor er jeg prisgitt en butikk, (Vinbua i Ålesund) som fører råstoff til brygging. De selger poser à 250 gram med humle, og når en ikke brygger hver uke tar det litt tid å bruke opp alt. Men må vel kanskje se meg om etter nye leverandører da de på Vinbua i Ålesund påsto at det ikke lenger var mulig å skaffe flytende gjær. Dei påstår dei får varene fra Petit, og at det ikke skal være mulig å få flytende gjær derfra skjønner ikke jeg. Trodde Petit hadde det meste. Vinbua oppbevarer også tørrgjær i butikken selv om det står på pakkene at dette er kjølevare.

Altså, når man har åpnet en pose en humle så kan man med fordel trykke ut mest mulig luft, pakke humlen tett inn i posen igjen og legge posen i fryseren. Humlen degraderer riktignok, men mye langsommere enn den ville under mer uheldige omstendigheter. Bare prøv det ut.

Det er nesten det samme med tørrgjær. Den kan godt oppbevares i romtemperatur, men så blir den fortere mindre virksom. Jeg satte et brygg med tørrgjær for noen dager siden. Best føre datoen på gjæren var 2,5 år siden men likevel ble det gjæring i ganske kort tid, fordi posen var oppbevart kjølig. Hadden den vært oppbevart i romtemperatur så kunne gjæren vært mindre aktiv enn som så.

Og det med at de ikke tar inn flytende gjær forstår jeg ikke helt. Prøv direkte hos Petit eller Vin og Bar, samt Rune i Maltbua (som tar inn Whitelabs) eller Ole i styret.

Takk for tips.  :)

Får nok ta en tur på Vinbua og true med at jeg heller vil handle på nettet dersom dei ikke tar kundene på alvor.  :lessmile:

Hehe.. Kjøpte min første gjæringsbøtte og ølsett på Vinbua. :) Fyren var ivrig med å fortelle hvordan dette foregikk, men fant relativt fort ut at han var litt på jorde. Men hva kan man forvente av en butikk som i hovedsak selger sexleketøy  :klovn:

Ja, ser ut som dei satser mer på sexleketøy enn bryggeutstyr. Men øl er jo mye morsommere. Ikke sant?  ;D

Tilbake
Topp