Humle Planter

Hei!

Jeg har 3 forskjellige humle typer i hagen, den ene har jeg hatt i 4 år, den andre har jeg hatt i 2 år og den siste fikk jeg nå i sommer av en god kompis i Kristiansand.

Jeg har 2 spørsmål, Den ene er at når jeg høstet humlene mine i fjord så var det fult av lus og dyr på planten når jeg skulle høste dem og det var til og med inni humle konglene. Har noen gode råd på hvordan man kan unngå det og evt er det noe man kan gjøre?

Spørmål nr 2, Den humlen jeg fikk av kompisen min i Kristiansand planta jeg om i jorda med engang jeg kom hjem igjen da den hadde fått et godt rot nettverk i den potta jeg fikk den i. Problemet her er at den har ikke vokst noe så voldsomt, ikke like mye som jeg hadde håpet og spørsmålet mitt er om denne kommer til å overleve vinteren igjen. Siden var å henta en i fjord også man da hadde jeg nok planta den om litt seint på året og den døde etter vinteren.

Bilde vedlegges av den jeg fikk i år.

Kan sende bedre bilder i morgen når det er lyst om dette bildet ikke er godt nok.

Håper på svar og gode tips :)
 

Vedlegg

  • signal-2024-08-21-231658_002.jpeg
    signal-2024-08-21-231658_002.jpeg
    706,1 KB · Sett: 15
  • signal-2024-08-21-231658_002.jpeg
    signal-2024-08-21-231658_002.jpeg
    706,1 KB · Sett: 15
Humler er kraftige vekster som krever mye næring, plass og lys. Får de for lite, er de mer utsatte for skadedyr og sykdommer.
+1. Lus og skadedyr kan også være et tegn på at planta ikke har det så bra i utgangspunktet.

Ser du noen marihøner rundt deg så fang gjerne de og sett på planta. De knasker i seg bladlus som vi ølhunder knasker i oss noe salt snack til øllen.
 
En får jo inntrykk av at humler ikke er noe for amatører:): https://beersmith.com/blog/2024/08/16/growing-hops-with-scott-mast-beersmith-podcast-308/ Man bør i alle fall velge sine humler ut fra hva slags forutsetninger man har, sida ulike sorter har ulike krav. Men uansett så skal de visst ha mye stell for at det skal bli bra. Og noen sorter er mer utsatt for skader/sykdommer enn andre.

+1. Lus og skadedyr kan også være et tegn på at planta ikke har det så bra i utgangspunktet.

Ser du noen marihøner rundt deg så fang gjerne de og sett på planta. De knasker i seg bladlus som vi ølhunder knasker i oss noe salt snack til øllen.
Spraye med grønnsåpevann, kanskje?

(Har forøvrig aldri skjønt behovet for salt knask til øl. Som om ikke ølet er alt man trenger. "Munnen til et fullkomment lykkelig menneske er fylt med øl", sa de gamle egyptere. Ikke noe tull med salte peanøtter og sånt:). Og det er jo mye god mat i godt øl, vel;)?)
 
Sist redigert:
(Har forøvrig aldri skjønt behovet for salt knask til øl. Som om ikke ølet er alt man trenger. "Munnen til et fullkomment lykkelig menneske er fylt med øl", sa de gamle egyptere. Ikke noe tull med salte peanøtter og sånt:). Og det er jo mye god mat i godt øl, vel;)?)
De egypter'ne altså, de var forut sin tid! Hadde lært seg norsk og greier :cool:

Ja folk er forskjellige, veldig mange som foretrekker noe salt snack til øllen. Trenger seff ikke være peanøtter. Spekemat, ost osv er også knall.

Tilbake til temaet: At man støter på noen utfordringer er jo bare moro, er da man lærer. Å dyrke solsikkert kan alle gjøre, humler og andre litt mer krevende saker er mye mer givende - i min bok.
 
Hei!

Takk for gode svar, Har også prøvd å bruke Grønnsåpe vann og spraya på dem, men veit ikke hvor ofte man skal gjøre det. Siden er ikke noe tegn til lus eller kryp på planten før den liksom har fått godt med kongler.
 
Er det noen som tror denne planten jeg fikk i sommer på bilde overlever vinteren? Eller bør jeg ta 1 - 2 stiklinger om jeg får det til å putte dem i dyrke teltet mitt frem til Sommeren igjen?
 
Hei!

Takk for gode svar, Har også prøvd å bruke Grønnsåpe vann og spraya på dem, men veit ikke hvor ofte man skal gjøre det. Siden er ikke noe tegn til lus eller kryp på planten før den liksom har fått godt med kongler.
Avhengig av type lys, så legger de egg som klekker om enten 7 eller 14 dager. Så selv om alt ser flott og fint ut en god stund, kan det plutselig dukke opp lus igjen.

Personlig har jeg forsøkt slike 'triks' mange ganger - aldri lyktes. La naturen gjøre jobben, lusa er tross alt mat for andre dyr som marihøna.
Eller så må du over på kjemikalier, men det er ikke noe jeg hadde gjort om du planlegger å bruke konglene i nær framtid. Personlig sak men det er min mening om emnet.
 
Tilbake
Topp