Humle til SmaSH IPA

Jeg har brygget en del batcher etterhvert. Men føler jeg mangler ett forhold til smak av de forskellige humlene.
Så jeg har da funnet ut at jeg skal lage en del mindre batcher (8L) og prøve ett par forskjellige humler får å få ett bedre bilde av hva de forskjellige smaker.

Jeg har ett par humler på agendaen, men trenger gjerne noen fler.

Så om du har tips til gode IPA humler er det bare å skrike ut :)

Malten blir forøvrig Maris otter Pale malt, gjær blir WLP001 da jeg er godt kjent med den. Tenker etter noen batcher med forskjellige humler, så vil jeg gå over til forskjellige gjærtyper for å få bedre forhold til de også.

Kan dette høres ut som en god ide for en som vil smake seg til de forskjellige humlene og merke forskjellen på gjæren?
Få litt erfaringer og ikke bare lese seg til hva de forskjellige smakene blir.
 
Veldig klokt og tolmodighet av deg å systematisere det slik. Jeg ville anbefalt en rekke med amerikanske C-humler:
  • Chinook
  • Citra
  • Cascade
  • Centennial
Og selvfølgelig
  • Amarillo
 
Jeg liker godt IPA, så ser egentlig på dette som ett veldig bra prosjekt. Greit å kunne lage mindre batcher sånn at man slipper å sitte på så voldsomme menger.

Hvilke erfaringer har folk med engelsk gjær?
Av det jeg har lest, så kan man få mye større variasjon i smak ved forskjellig temperatur på gjæring. Tenker det kan være ett gøy prosjekt når man har brygget seg gjennom ett par humletyper
 
Jeg vil vel legge til Simcoe i tillegg til de som er nevnt i første svar her, evt. Mosaic. For å gjøre det veldig spennende hadde jeg gått for Equinox.
 
tror ikke jeg kommer meg gjennom alle sortene med en gang, men alltid greit å ha noen på lur :) så takker for alle tips.

Har forøvrig tenkt på å bytte ut wlp001 med US-05. Da kan jeg slippe unna med halve pakker og sparer en god del kroner på det. Regner med at det blir ett par tette brygg, så usikkert om jeg får gjennbrukt gjæren før jeg setter en ny så tror det vil svare seg å bruke tørrgjær
 
Nelson Sauvin er en fantastisk humle, og en av mine favoritter!

Engelsk gjær funker fint. Det er ikke uvanlig å bruke WLP007 blant annet, den har ca samme utgjæring som WLP001, men bidrar nok noe mer til smaksbildet gitt samme gjæringstemperatur. Jeg har bare brukt den i en IPA én gang, så har ikke eksperimentert alt for mye med dette :) Nøgne Ø har vel 007 som husgjær og bruker den i sin IPA så langt jeg vet.
 
Jeg brygger Vestkyst med wlp013 London Ale, og synes det blir veldig godt.

Nottingham lagde en god APA for meg, og nå har jeg en split batch gående; 20 liter med Nottingham og 20 liter med wlp013. Er veldig spent på hvor forskjellige de blir.
 
Har en APA og IPA med henholdsvis wlp002 og wlp013. De er meget godt humlet, men syns de lager en mer spennende grunnmur i smaken.
 
Gjærtypene er notert :) Jeg skal først kjempe meg gjennom noen humletyper før jeg begynner på gjæren. Ser ut som dette kan balle på seg og at jeg ender opp med rikelige mengder IPA i forskjellige smaker :D
 
Enkelte luksusproblemer kan man unne seg. Har heldigvis nok tomflasker og fat til rundtom 130L så lenge til det er fullt :D:D
 
Når du kommer til gjærtesting ville jeg også satset på WLP028. Synes den gir noe av de samme smakene som jeg liker med WLP007, i tillegg skal den fungere godt med humle,"Hop character is not muted with this strain, as it is with WLP002.".

Kjørte en split batch single hop APA med den gjæren i vår. Brukte Mosaic og Nelson, er rart hvordan smakene spiller på lag med hverandre. Mosaic ble nesten søtlig, Nelson tørrere.
 
Tilbake
Topp