Humlegården

Bestilte nettopp varer fra Humle.se for 307 kroner, men så la jeg merke til at det kom fraktavgift på 311 kroner.  :eek:
Er dette normalt fra Sverige, eller har jeg blingset på noe? Synes det ble veldig dyrt, hvis dette er vanlig tror jeg ikke
jeg kommer til å bestille derfra igjen. Moms og fortollingsavgift kommer jo i tillegg!

Det kommer an på hva du har bestillt.

Det er nok et slags minimums frakt beløp. Frakten endrer seg lite eller ingenting om du kjøper noe som veier 500g eller 8kg. Det lønner seg derfor å kjøpe mye mer når du først bestiller derfra. Hvis du legger bestillingen i handlekurven og velger levering og betalingsmåte så får du opp hva fraktkost blir. (Det kan hende at du må registrere deg som kunde først).

Jeg handlet en del utstyr derfra for en stund siden, jeg fikk 2 pakker a 30kg pluss en mindre pakke i tillegg og jeg betalte ca 800kr i frakt. Jeg handlet for 5500kr. Det vil si at jeg hadde ca 7% fraktkostnader på varenes verdi, det er helt normal frakt. Det er ikke noe billigere å sende post pakker innenlands i Norge.

Jeg hadde også handlet for en stund siden, og anbefalte noen kompiser å bestille derfra. Fikk tilbakemelding om at det var mye dyrere enn hva jeg hadde fortalt... Forklaringen låg i et eksportgebyr  (200-300 kr) av posten i Sverige, som kom i tillegg til alle 'vanlige' kostnader.

Jeg aner ikke om dette ekstra gebyret kun gjelder post-pakker, siden jeg bestilte bedriftspakke som ble levert på jobben,  eller om Humlegården har nye spilleregler for eksport. Anbefaler å sjekke dette, kanskje man kan spara noen kroner, men fremfor alt så blir ikke terskelen så høy for mindre bestillinger fra Humlegården  :).

Hadde lyst til å prøve de siden de hadde alt jeg trengte
på lager, og at jeg dermed kunne bestille alt fra en plass.
Men når man får 100% frakt oppå verdien tror jeg ikke det skjer igjen, det er jo
synd at man må bestille varer for tusenvis av kroner for at det skal være verdt det.

Men nå får jeg testet ut selve butikken da som har et godt utvalg, så får jeg se hvor lang
levering de har, om de klarer å sende riktig etc.

Humlegården er kjempebutikk! Men det blir ikke skikkelig lønnsomt hvis du ikke har mulighet til å hente pakka på svensk side. Jeg har pleid å bestille Poste Restante Strømstad, og kjører dit og henter. Nå har de slutta med Poste restante, tror jeg. Det er noe med speditøren Humle bruker som ikke er venner med Posten Sverige eller noe. Da får man tilbud om å hente pakka på Statoilstasjonen like ved, så det er ett fett. Dermed trenger man ikke et svensk postkontor over grensa der man bor, men en bensinstasjon, campingplass eller hva som helst.

Hentet pakke fra Humlegården poste restante i Strömstad i går. Aldri vært noe problem det....

Enige at de er en kjempebutikk, fikk alt raskt og frakt internt i Sverige er ikke dyrt.

De virker som en seriøs og god butikk, men det er synd at frakt kostnadene skal være såpass høye.
Nå blir det litt langt for meg å reise til grensa for å plukke opp en pakke, og billigere blir det heller ikke.
Men for de som er heldige nok å bo i nærheten så er jo dette genialt!
Jeg får bare prøve å spare opp litt cash neste gang så ikke frakten spiser opp hele verdien.

Er det noen andre utenlandske nettbutikker folk kan anbefale som ikke er så dyrt å bestille fra?
Med tanke på frakt altså.

Jo da, vinogbar er bra det. Har bestilt derfra 2 ganger nå og vært meget fornøyd.
Er bare interessert i å ha flere muligheter tilgjengelige. Er ikke alltid vinogbar har ting på lager,
så da er det greit å ha andre alternativer.

Mikkel skrev:
Er det noen andre utenlandske nettbutikker folk kan anbefale som ikke er så dyrt å bestille fra?
Med tanke på frakt altså.

USA
Frakten fra USA er stort sett grei. Fra morebeer.com og brewershardware.com betaler man stort sett ca 30-40$ = ca 200 kr, man får overaskende store pakker for den prisen. Ellers kan man bruke jetcarrier.com for de andre butikkene i USA.

Bøker
For bøker liker jeg bookdepository.com, der er all frakt til hvor som helst i verden inklusiv i bokprisene, veldig forutsigbart  ;D

Tyskland
Skal nå prøve en annen tysk butikk, braupartner.de  Denne virker billigere enn candirect.de  samt at de er et annet alternativ...

Sverige
Synes humlegården er veldig dyr på frakt hvis man handler mindre pakker. Får handle der hvis man er på reise i Sverige.....

UK
Det er mange veldig bra butikker i UK, spesielt på pub relatert utstyr. Men frakten er ofte et problem, greit hvis noen kan ta med som bagasje.

Polen og Tsjekkia
Hvis man kan språket er humle spesielt billig, har sett ned mot 20-25 % av prisen her hjemme.

Norge
Hvis de norske, (petit-agentur, maltbua eller vinogbar) har de samme eller tilsvarende varer, og er innenfor rimelighetens grenser på pris, ønsker jeg å handle fra dem slik at de kan fortsatt være med å støtte oss. Servicen jeg har fått av petit og maltbua har vært suverent god, har aldri handlet hos vinogbar men det er jo nok av andre sine gode tibake meldinger her inne.

Frakt fra England for små pakker er ikke stort verre enn innenfor Norge (£3.83 sist). Greit for bestilling av mindre mengder humle og gjær (under 200 kr-grensen og sånt), iallfall om man ikke bruker nymotens ting som pellets (det er blomst som gjelder i .uk).

Tusen takk for tipsene! Vil nok prøve ut noen av disse fremover.

Men bare et lite spørsmål, er petit agentur og maltbua under samme "tak"/eier?

Mikkel skrev:
Tusen takk for tipsene! Vil nok prøve ut noen av disse fremover.

Men bare et lite spørsmål, er petit agentur og maltbua under samme "tak"/eier?
Nei, det er to helt forskjellige butikker.

Tilbake
Topp