Humlehøsten 2010

Plukket litt humle igår. Ikke så store avlingen, men plantene ble satt i bakken i våres.
Har også Challenger, Fuggles og Target men på disse var humlekonglene veldig små enda.
Cascadeplanten hadde ikke noe særlig vekst.

Vedlegg

• Humle2010_1.JPG
    1,7 MB · Sett: 252
  • Humle2010_2.JPG
    2,1 MB · Sett: 258
Flott med en tråd om dette. Foreldrene mine har en humleplante i hagen, er det noen som kan fortelle meg hvordan man veit om det er en hun- eller hanplante, og om den således er brukandes til øl?

Hunnplanten er den som har blomster av sorten du ser på bildet over, så det er vanskelig å ta feil.

Hvordan får man tak i disse? har en fetter som bestillte fra UK, men de ble stoppet i tollen.... ! og de stoppet der...

Kyrre D K skrev:
Hvordan får man tak i disse? har en fetter som bestillte fra UK, men de ble stoppet i tollen.... ! og de stoppet der...

Det står en del om det i denne tråden. Hadde ikke problemer med import. Bestilte ikke så mange av gangen. Tror det er en begrensning på 5 planter.

Kjetil S skrev:
Hunnplanten er den som har blomster av sorten du ser på bildet over, så det er vanskelig å ta feil.

Ok, så hvis den har kongler i det hele tatt (det har den), så er det en hunplante og bare å prøve? Jeg tygde litt på et blad fra konglen, og det smakte ikke så mye, men jeg er klar for å prøve dersom det er en hunnplante. :)

Har hatt en laber og kjølig humlesesong, plukket et halvt soddspann med noe norsk humle, som jeg har hengt ut i papirpose til eventuell lambicbruk om noen år.
Tettnanger vokste 6-7 meter, og har litt blomster, men planten bleknet før de ble store og mange nok.
Centenniel vokste vel en 4-5 meter og har også noen små blomster, Cascade og Fuggles 3-4 meter uten blomster.

Jeg tenkte kanskje å brygge en harvest ale med noe humle av ukjent sort som vokser i hagen til foreldrene mine. Jeg er redd for at det blir frost ganske snart, og lurer på om jeg derfor burde plukke dem nå, og heller fryse eller pakke dem i en pose eller noe frem til brygging en gang neste uke. Noen som har noen formening om hva som var det beste her? Innspill?

Du kan lage te på den og en humletype som du kjenner alfasyreinnholdet på, for å få en anelse om bitterhet og aroma/smak.

Ellers kan man sende inn 100g til analyse, husker ikke helt hvor jeg fant det, men det var igjennom Eickelmann.
Tenkte på dette for et par år tilbake, men etter tørking satt vi igjen med 130g av den typen vi hadde mest av, så da gikk det rett i kokekaret istedet.

Fra http://www.aplus-hops.co.uk/ i England, men for øyeblikket ser de ut til å være mer opptatt av palestinsk frigjøring enn å selge humle (dvs. nettsiden er hacket).

Forresten har både hopsdirect.com og freshops.com begynt å selge humle fra årets avling. Jeg måtte nesten kjøpe tre pund C-humle fra Hopsdirect. Inkludert frakt kom det på en 76.77 USD, med selve humlen under 200 kroners-grensen. Noen som har prøvd å brygge en Columbus-Chinook IPA?

Tilbake
Topp