Humlemengde neipa

Jeg har enda mindre peiling, men jeg merket stor forskjell på min første og foreløpige, eneste tørrhumling på 3 grader, ble noe svakere aroma enn antatt, men 0 hopburn, så jeg blir å fortsette med det en stund og heller øke mengden.

Jeg er ikke kommet lengre enn 6g/l, men betydelig forskjell, for min del. Nå fater jo jeg alt ølet mitt da, så trenger jo ikke bekymre meg for senere hop creep.
Problemet med diacetyl vil vel stadig kunne være aktuelt?
 
Når jeg overstiger 5 g/L opplever jeg ikke no bedre aroma, snarere tvert i mot mer grønske og materie i ølet noe jeg ikke ønsker
Så har lagt meg på 3 -4 g/L både i WP og tørrhumle og happy med det
En kombinasjon av cryo og T90 humle ser ut til å fungere best
 
Hvis hopcreep kickstarter en "sekkundærgjæring" vil det danne diacetyl, spessielt under trykk
 
Når jeg overstiger 5 g/L opplever jeg ikke no bedre aroma, snarere tvert i mot mer grønske og materie i ølet noe jeg ikke ønsker
Så har lagt meg på 3 -4 g/L både i WP og tørrhumle og happy med det
En kombinasjon av cryo og T90 humle ser ut til å fungere best
Jeg har lagt meg mellom 2-4g/l, men med surøl, ser det ikke ut til å holde, så prøver meg på 6g/l neste runde, så får enn se om det lønner seg eller ei :)
 
Hvis hopcreep kickstarter en "sekkundærgjæring" vil det danne diacetyl, spessielt under trykk
Skjønner, aldri opplevd det dog, så det er, foreløpig bare en distansert drøm. Skulle jeg oppleve det, så må noe gjøres, jeg takler diacetyl svært dårlig.
 
Skjønner, aldri opplevd det dog, så det er, foreløpig bare en distansert drøm. Skulle jeg oppleve det, så må noe gjøres, jeg takler diacetyl svært dårlig.

Ikke jeg heller, men så har jeg heller ikke praktisert tørhumling på den måte
men mener å ha opplevd det et par kommersielle eksempler
 
Som @loebrygg sier. Det har vært mye snakk om dette problemet ved amerikanske bryggerier som brygger mye IPA/NEIPA. Flaske-/boksebomber er bare halve problemet med hopcreep.
Ser den, men er bare teori for min del, enn så lenge, kommer sikkert til å oppleve det også en dag, jeg ville nå bare dele min ene erfaring med å tørrhumle under kald kræsj, for det var såpass stor forskjell at det var verdt å ta opp :)
 
Problemet med diacetyl vil vel stadig kunne være aktuelt?
Enzymene er vel deaktivert eller sterkt redusert ved den temperaturen @Kloakk nevner?

Og enzymene sitter vel i det grønne plantemateriale som blir fjernet ved overføring til fat?

Dersom man ikke tar med gjærbart sukker og heller ikke enzymene til fatet, vil jeg anta at @Kloakk sin metode kan være en farbar vei for å unngå hop creep og derpå diacetyl.
 
Sist redigert:
Intressant , så en kan glatt halvere mengde å ikke få dårligere resultat …
Har ikke brygget mango ipa, tenker et brygg til helga. Har puslet litt med en oppskrift selv. Noen synspunkter, og humle mengde tips mottas med takk
Føreløpig oppskrift
5 kg swan pilsner malt
1 kg Havre malt
1 kg Hvete malt
0,5 kg Lactose

Usikker på mengde humle…!
Amarillo
Lemondrops….!!
Mosaic
(Har Galaxy og Mosaic i frysen )

Tørrhumle
Alle 3 sorter pluss 1 kg mangopure( tenker tørrhumling 1 gang)
 
Har ikke brygget mango ipa, tenker et brygg til helga. Har puslet litt med en oppskrift selv. Noen synspunkter, og humle mengde tips mottas med takk
Føreløpig oppskrift
5 kg swan pilsner malt
1 kg Havre malt
1 kg Hvete malt
0,5 kg Lactose

Usikker på mengde humle…!
Amarillo
Lemondrops….!!
Mosaic
(Har Galaxy og Mosaic i frysen )

Tørrhumle
Alle 3 sorter pluss 1 kg mangopure( tenker tørrhumling 1 gang)
25 liter
 
Har ikke brygget mango ipa, tenker et brygg til helga. Har puslet litt med en oppskrift selv. Noen synspunkter, og humle mengde tips mottas med takk
Føreløpig oppskrift
5 kg swan pilsner malt
1 kg Havre malt
1 kg Hvete malt
0,5 kg Lactose

Usikker på mengde humle…!
Amarillo
Lemondrops….!!
Mosaic
(Har Galaxy og Mosaic i frysen )

Tørrhumle
Alle 3 sorter pluss 1 kg mangopure( tenker tørrhumling 1 gang)
Av de der trur jeg at jeg ville brukt Amarillo, Lemondrop og Galaxy kun til tørrhumling. Mosaic har godt med oljer som overlever en del varme ("survivables"), og kan brukes både på varm og kald side. Det samme gjelder Citra, og en blanding av de to er jo klassisk. Ei anna humle som skal være veldig god på den varme sida, er Idaho - som sjølsagt er fin til tørrhumling, også..
 
Har ikke brygget mango ipa, tenker et brygg til helga. Har puslet litt med en oppskrift selv. Noen synspunkter, og humle mengde tips mottas med takk
Føreløpig oppskrift
5 kg swan pilsner malt
1 kg Havre malt
1 kg Hvete malt
0,5 kg Lactose

Usikker på mengde humle…!
Amarillo
Lemondrops….!!
Mosaic
(Har Galaxy og Mosaic i frysen )

Tørrhumle
Alle 3 sorter pluss 1 kg mangopure( tenker tørrhumling 1 gang)
Av de der trur jeg at jeg ville brukt Amarillo, Lemondrop og Galaxy kun til tørrhumling. Mosaic har godt med oljer som overlever en del varme ("survivables"), og kan brukes både på varm og kald side. Det samme gjelder Citra, og en blanding av de to er jo klassisk. Ei anna humle som skal være veldig god på den varme sida, er Idaho
 
Av de der trur jeg at jeg ville brukt Amarillo, Lemondrop og Galaxy kun til tørrhumling. Mosaic har godt med oljer som overlever en del varme ("survivables"), og kan brukes både på varm og kald side. Det samme gjelder Citra, og en blanding av de to er jo klassisk. Ei anna humle som skal være veldig god på den varme sida, er Idaho
Takker for innspill
 
Tilbake
Topp