Humlepellets med Brewster (bazookafilter før motstrømskjøler)

Hei alle. Først; tusen takk for all hjelpen jeg har fått gjennom å lese innleggene som blir skrivet på norbrygg.

Jeg står ovenfor et lite problem jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis noen kunne kommet med noen innspill til;

Har fått låne en Brewolution Brewster og hadde tenkt til å brygge et all-rain sett der det fulgte med humlepellets. Jeg vet at Brewolution sine all-grain sett inneholder hele humleblomster og med deres sett har det aldri vært noen problem når vørteren skal siles gjennom et bazookafilter før det blir nedkjølt og rent videre til gjæringskarret. (mener dette er samme type filter; http://www.bryggselv.no/products/bazooka-filter-30cm)
Nå er jeg bekymret for at restene fra humlepelletsene vil tette bazookafilteret når jeg tapper vørteren til motstømskjøleren. Blir det tilfelle?

Jeg har jo lest side opp og side ned om humleposer og mange er så skeptiske fordi smaker og aroma forsvinner; men blir dette min løsning uansett for å unngå tetting? Evnt kjøpe litt ekstra av samme humletype og tilsette ca 20% ekstra?

Har ingen erfaring med whirpooling, men kunne det gått? Å røre om for å skape den effekten?

Håper noen kunne kommet med noen råd; man har jo lyst på så godt øl som mulig :) Tusen takk
 
Jeg brygget nettopp et Hoppy Joe allgrain-kit fra bryggselv på en lånt Brewster. Opplevde ikke at pelletsen tettet filteret....
 
Tom-Martin skrev:
Jeg brygget nettopp et Hoppy Joe allgrain-kit fra bryggselv på en lånt Brewster. Opplevde ikke at pelletsen tettet filteret....

takk for svar.opplevde du at filteret filtrerte bort all humlen eller kom noe med ned i gjæringskaret?
 
Sent svar, men jeg kjøpte Brewster og kjørte en APA fra Bryggeland som første bath. All humle var pellets, og jeg opplevde at bazooka-filteret tettet seg når koket skulle tømmes gjennom motstrømskjøleren. Løsningen ble å skrape vekk trub med sleiva for å i det hele tatt få koket igjennom filteret. Jeg fikk nok mye trub med til gjæringskaret på den måten.

Men, med Batch 2, var dette plutselig ikke noe problem. Vet ikke hvorfor. Brukte pellets begge gangene i humlepose.
 
Nytt sent svar..
Hva med å bruke "maltinnsatsen" til brewsteren? Den har jo en fin sil i bunnen og kan brukes på lik linje som ved meskingen. Når kok er ferdig kan den heves over kjelen og festes der til avrenning. Silen i bunnen har veldig små hull så pelletsgrapse vil nok bli igjen i innsatsen. Skal prøve dette selv neste gang. Noen andre som har prøvd dette?
 
Tilbake
Topp