Humleplante

Fant en humleplante i nabolaget, denne har grålig farge, og masse hull i bladene. Ser veldig sliten og trist ut. Ingen kongler, men fant en inntørket, tydligvis fra i fjor. Denne luktet svakt Cascadeaktig. Er denne noe å samle på, med tanke på neste år?

Antaglig blomstrer den ikke pga for lite næring og sol. Prøv å dra opp noen rotskudd og plant i en potte med god blomsterjord. Neste år planter du den ett sted med godt med sol, og hvor den har noe å klatre på(men hvor du kan klare å plukke blomstene) Grav ett hull på ca 50 cm, fyll med god jord, gjødsle godt.

Flott! Var det jeg håpte noen ville si.. Den står nok litt på feil side, og er nok ikke gitt mye næring.. Tenker jeg flytter den og gir den mye omtanke til neste år.. :)

Gjennopptek denne tråden då eg óg fann ein humle plante veksande rundt eit skur i dag. Den hadde mange kongler og dei lukta ganske sitrus-aktig. Huseigar sa at den stamma frå ein gamal gard i Rennbu.
Sidan eg har ca null peiling på plantar og slikt lurar eg på om det er ein måte eg kan finne ut om dette er ei ho-plante på. Er det at den faktisk har konglar eit sikkert teikn? Eg legg ved nokre bilete om det skulle vera nyttig. Og er det i det hele noko poeng i å ta stiklingar so seint på året?
humle1.JPG humle3.jpg

At den har kongler er nok bevis nok ja. Høstes når de blir litt sånn silkepapiraktig sier de. Har ikke høstet mine helt enda.

Gjennopptek denne tråden då eg óg fann ein humle plante veksande rundt eit skur i dag. Den hadde mange kongler og dei lukta ganske sitrus-aktig. Huseigar sa at den stamma frå ein gamal gard i Rennbu.
Sidan eg har ca null peiling på plantar og slikt lurar eg på om det er ein måte eg kan finne ut om dette er ei ho-plante på. Er det at den faktisk har konglar eit sikkert teikn? Eg legg ved nokre bilete om det skulle vera nyttig. Og er det i det hele noko poeng i å ta stiklingar so seint på året?
Vis vedlegget 13831 Vis vedlegget 13832

Jeg prøvde å lukte på dem gjennom iPhone-skjermen. Det gikk ikke dessverre.

Tilbake
Topp