Humlepose/Blomst/Pellets

Før brukte jeg humlepose eller rettere sagt BH-Pose til både Humleblomst og til pellets. Dette har jeg sluttet med og hiver det nå bare rett oppi Speidelen.
Det er nesten utelukkende pellets jeg bruker. Nå i helgen hadde jeg lovet en venn av meg at han skulle få prøve seg som brygger. Han hadde kjøpt et AG-sett.
Her var det humleblomst. Jeg besluttet derfor å bruke BH-Pose igjen.
Vi fikk jo da med oss så godt som alt som var i Speidelen over i gjæringsspannet. det er jo gøy. Filtrerte dette gjennom en annen BH-Pose.
Jeg vil vel nok si at jeg tror jeg vil bruke poser igjen neste gang også på pellets.

Men så kommer jo altså da det store spørsmålet: Vil det gi forskjell på smak og IBU ved å gjøre dette. Jeg rører jo i vørteren av og til og dytter posen ned da.

Sabeltann

Benytter også humlepose med pellets på speidelen (fester posen rundt midtstanga), og har ikke lagt merke til noen endringer i humlearoma eller bitterhet fra tidligere. Kan godt være at man får noen få prosenter mindre aroma ved humling < 15 minutter men dette har ingen praktisk betydning.

Takk for svar. Det var i rette tid det kom et svar. Tilsatte malt for 6 minutter siden. Da tror jeg at kjører løs med humleposer.

Sabeltann

Tilbake
Topp