Humlerike øl og fat

Hei
Er det bare jeg som opplever dette mon tro.

jeg har brygget 3 neipa`er alle ender opp med å miste all aroma etter 3-4uker.
smaker kjempe godt 10 dager etter fating.

Hva er greia her egentlig, trodde aromaen skulle vare litt lenger enn 1 god uke:(

Ølen gjærer på en Fermentasaurus på 0,3bar, tørrhumler når det er 5 dager igjen (tar av lokket i toppen og tilsetter humlen og purger en 3-4 ganger), cc i 2 dager og presser starsan vann ut av fat før jeg overfører øllen.

Er det noe mer jeg kan gjøre for holdbarheten?
 
Snu fatet på hodet, la stå i noen min, snu tilbake før servering. Mye av aromaen/smakskomponentene kommer fra fysiske partikler. Disse legger seg på bunn. Når du tapper de ut de første gangene du tapper så tapper du konsentrert "god-juice" som vel.. da blir borte med de første tappingene.

Det smaker som regel fantastisk de første tappingene, og så mindre etterhvert hvis du ikke har snudd fatet.

Men samtidig, ølet vil miste noe aroma, siden for hver tapping så vil noe av aromaen bli i headspace, og du tapper jo ikke headspace..

Men for meg er de beste tappingene med en gang og varer i ca en dag etter dette, selv om man snur fatet på hodet, men det blir litt jevnere over tid hvis man snur det.
 
Snu fatet på hodet, la stå i noen min, snu tilbake før servering. Mye av aromaen/smakskomponentene kommer fra fysiske partikler. Disse legger seg på bunn. Når du tapper de ut de første gangene du tapper så tapper du konsentrert "god-juice" som vel.. da blir borte med de første tappingene.

Seriøst? ser jo at øllen klarnen selvfølgelig men......

Hva når jeg skifte piknik kranen mellom forskjellige fat og tilbake igjen, kan det da snike seg noe oksygen inn på et merkelig vis...
Ølen blir jo så kjeldelig at sko tro den ble oksidert over tid?
 
Seriøst? ser jo at øllen klarnen selvfølgelig men......

Hva når jeg skifte piknik kranen mellom forskjellige fat og tilbake igjen, kan det da snike seg noe oksygen inn på et merkelig vis...
Ølen blir jo så kjeldelig at sko tro den ble oksidert over tid?

Seriøst. Hvis du ser at ølen klarner så er det også tegn på færre "smakskomponnter" suspendert i ølet. Smak et hulmleøl som er hardt filtrert og et som ikke er filtrert, du vil kjenne en markant forskjell.

For meg iallefall er det ganske normalt ifht til første tappinger, til de siste. Men man kan fordele det. Oksygen skal i teorien ikke kunne snike seg inn da det er overtrykk i fatet ifht en picnic-linje som er koblet fra. I beste fall så har de samme trykk, men i praksis så har nok fatet høyere trykk en linja til kobler fra/til
Men dette spørs jo også på hvor nazi du er med overføringen fra gjæringsdunk til fat. Har du dårlig oksygenkontroll så vil ethvert øl bli "lame" over tid, men humleøl raskere enn andre. Du må være supernazi på oksygenkontroll for humleøl. Noen øl tåler mer oksygen og kan forme de til det gode, men ikke øl som er humledrevet, i det hele tatt.
 
Seriøst. Hvis du ser at ølen klarner så er det også tegn på færre "smakskomponnter" suspendert i ølet. Smak et hulmleøl som er hardt filtrert og et som ikke er filtrert, du vil kjenne en markant forskjell.

For meg iallefall er det ganske normalt ifht til første tappinger, til de siste. Men man kan fordele det. Oksygen skal i teorien ikke kunne snike seg inn da det er overtrykk i fatet ifht en picnic-linje som er koblet fra. I beste fall så har de samme trykk, men i praksis så har nok fatet høyere trykk en linja til kobler fra/til

Ja, jeg har jo konstant 12psi på fatet uansett så det skulle jo gå fint.
Hvor lenge holder dine Neipa\humlerike øl seg? snur du fatet.

skal definitivt snu på fatet fra nå av;)....hvor ofte gjør du det isåfall?

Er det noe som kan gjøres som utenom de tiltakene jeg nevnte i trådstarten og det du har nevnt?
 
Ja, jeg har jo konstant 12psi på fatet uansett så det skulle jo gå fint.
Hvor lenge holder dine Neipa\humlerike øl seg? snur du fatet.

skal definitivt snu på fatet fra nå av;)....hvor ofte gjør du det isåfall?

Er det noe som kan gjøres som utenom de tiltakene jeg nevnte i trådstarten og det du har nevnt?

Snu det før hver "sitting", altså før du skal servere. La det stå vanlig i mellomtiden, men skal du drikke av det, og ikke vil drikke opp det som gir de ekstra godsakene, så før hver sitting, snu tibake og drikk.

Hvis du gjør "liquid purge", altså har et fullt fat med starsan, og så presser det ut med co2 før du fyller, og fyller i en lukket sløyfe uten åpent lokk, så er det eneste jeg kan peke på er at du sammenligner første-tapping med sen-tapping som da ikke har så mye humle-goodies i seg. Så du sammenligner absolutt beste mot det som er litt mer lame hvis du ikke har snudd fatet.
 
Snu det før hver "sitting", altså før du skal servere. La det stå vanlig i mellomtiden, men skal du drikke av det, og ikke vil drikke opp det som gir de ekstra godsakene, så før hver sitting, snu tibake og drikk.

Hvis du gjør "liquid purge", altså har et fullt fat med starsan, og så presser det ut med co2 før du fyller, og fyller i en lukket sløyfe uten åpent lokk, så er det eneste jeg kan peke på er at du sammenligner første-tapping med sen-tapping som da ikke har så mye humle-goodies i seg. Så du sammenligner absolutt beste mot det som er litt mer lame.

jepp, liquid purge med lukket sløyfe samt at lokket er på....
Lokket er kun av når det tørrhumles. Apropos tørrhumling, er det nødvendig med purg`ing etter humlen er tilsatt? blir jo litt liv i vørteren igjen og det presser vel o2`en fra humlen ut gjennom relief valven. Men på en annen side når noe blir oksidert smaker det vel dårlig fra første glass?
Jeg får jo O2 angst av mindre her:D
 
jepp, liquid purge med lukket sløyfe samt at lokket er på....
Lokket er kun av når det tørrhumles. Apropos tørrhumling, er det nødvendig med purg`ing etter humlen er tilsatt? blir jo litt liv i vørteren igjen og det presser vel o2`en fra humlen ut gjennom relief valven. Men på en annen side når noe blir oksidert smaker det vel dårlig fra første glass?
Jeg får jo O2 angst av mindre her:D

Oksidering er flerfasettert, hvis det er et ord.. I starten så merker man ikke mye til det, før man sammenligner med noe annet. Kanskje ens eget øl er litt "døllere" ? Det starter med gradvis fading av smak og aroma, og de verste tilfellene ender opp i papp. Hvis de ender opp i papp så har oksideringen gått så langt at man burde skamme seg. Da er det det bare å gå i seg selv, se seg litt i speilet etc, og spørre seg om hva i helvete man driver med mellom tappekar til flasking hvis gjæringen har vært tett.

Det med purging etter tilsetting av humle har jeg ikke noe godt allround svar på egentlig. Jeg har gjort min versjon med bøtte, men det er mange veier til rom.
 
Vær varsom når du åpner lokket for tørrhumling. Jo større åpning, jo mer O2 vil tilkomme.
Du kan også forsøke tørrhumling etter 3 dager, dvs under stormgjæring + de siste 3-5 dagene.
 
Vær varsom når du åpner lokket for tørrhumling. Jo større åpning, jo mer O2 vil tilkomme.
Du kan også forsøke tørrhumling etter 3 dager, dvs under stormgjæring + de siste 3-5 dagene.

Ja enig... Men det snakkes mye om å minimere tiden humlemengden er i kontakt med vørteren. Kan lage bismak


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Snu det før hver "sitting", altså før du skal servere. La det stå vanlig i mellomtiden, men skal du drikke av det, og ikke vil drikke opp det som gir de ekstra godsakene, så før hver sitting, snu tibake og drikk.

Hvis du gjør "liquid purge", altså har et fullt fat med starsan, og så presser det ut med co2 før du fyller, og fyller i en lukket sløyfe uten åpent lokk, så er det eneste jeg kan peke på er at du sammenligner første-tapping med sen-tapping som da ikke har så mye humle-goodies i seg. Så du sammenligner absolutt beste mot det som er litt mer lame hvis du ikke har snudd fatet.

Forresten å snu før hver sitting....gjør du dette med alle øl-stiler som du har på fat?
 
Forresten å snu før hver sitting....gjør du dette med alle øl-stiler som du har på fat?

Kun øl som har godt av å fordele sedimenter over tid, slik at disse ikke blir tappet ut på de første tappingene. Humleøl, og hadde jeg hatt hefe på fat så ville jeg gjort det med de og.
 
Tilbake
Topp