Humlesammensetning i amerikansk IPA

Gahr

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger å brygge en amerikansk IPA igjen om ikke så lenge, og ønsker i den forbindelse noen synspunkter på hvordan man kan få til en kompleks humlesmak og -aroma uten at ølet blir for "rotete". Jeg antar jeg kommer til å bruke Amarillo, Centennial og Cascade i ølet, og jeg vil tilsette humle ved 60, 15 og 2 minutter under kokingen (det kan selvsagt gjøres på forskjellige tider, og ja, jeg kommer til å tørrhumle også, men det er en annen sak) og vil gjerne ha innspill om følgende:

Hva mener mine medbryggere om å tilsette én humletype ved hvert tidspunkt, f. eks (tilfeldig rekkefølge her på humlene) bare Centennial først, så kun Cascade og til slutt kun Amarillo? Og hva mener man om alternativt å blande to eller flere humletyper ved hver tilsetning? Jeg er svært opptatt av at ølet skal være balansert rent smaksmessig, selv om det naturligvis er humlen som skal dominere. Poenget mitt er først og fremst å få en kompleks men ren smak.

Sikkert er det at jeg kommer til å blande humler under tørrhumlingen, men jeg vurderer litt hva jeg skal gjøre under kokingen. Er det noen som har gjort observasjoner ang. dette?
 
Hei, har ingen konkrete tips, utover å sjekke Nøgne Ø's oppskrift på sin IPA med sine 2 humletyper, hvor Cascade tilsettes på en rekke stadier av koketiden og i tørrhumlingen, mens Chinook brukes som bitter. Kan ihvertfall være en grei referanse. Oppskriften lå ute på "Det lille ekstra (for medlemmer i Norbrygg)", men er i likhet med 2 andre oppskrifter fjernet. Ta kontakt om du mangler oppskriften.
 
Kjenner oppskriften, men jeg er mer interessert i hvilke erfaringer folk har med blanding av humler.
 
Har du kanskje en kommersiell AIPA i tankene som mer eller mindre tilsvarer forventningene dine? Det blir da kanskje litt lettere å sette ord på disse nokså subjektive humlekarakteristikkene.  :skaal2:
 
Det du må gjøre er visst å brygge to mindre batcher med like mengder humle, men den ene med blandinger ved 15 og 2 minutter, og den andre med humlesortene hver for seg, og rapportere tilbake om hvordan det gikk.
 
Kjetil S skrev:
Det du må gjøre er visst å brygge to mindre batcher med like mengder humle, men den ene med blandinger ved 15 og 2 minutter, og den andre med humlesortene hver for seg, og rapportere tilbake om hvordan det gikk.

Ja, eia hadde jeg tid til det! Utrolig mye man egentlig hadde lært om man fikk brygget mer. Slike eksperimenter er egentlig utrolig verdifulle erfaringer. Tror jeg går for å blande smaks- og aromatilsetninger på et eller annet vis, og jeg vil definitivt prøve "serie-tørrhumling", hvor jeg tørrhumler i sekundærkaret. Først noen dager med en humletype, så en ny humle i noen dager. Jeg vil ha en rund og litt sint ipa som likevel er balansert.
 
Gahr skrev:
Jeg vil ha en rund og litt sint IPA som likevel er balansert.

Så den skal være  :)  :mad: og  ^-^ ?

Jeg trodde du allerede hadde dame ;D

Spøk til side, jeg mener at det kan være smart ikke å bruke altfor mange forskjellige humletyper. Jeg ville nok ha begrenset meg til 2 sorter, og kanskje prøvd å styre den endelige sødmen under meskingen. Og, var det altså noen kommersielle versjoner du tenker på?
 
Jeg hadde ikke egentlig et spesielt øl i tankene (selv om jeg drakk en nydelig cask-IPA i Roma i høst. Den kom fra Del Borgo og var brygget med Cascade og Amarillo). Var mer interessert i generelle betraktninger og praktiske erfaringer omkring humleblanding. Vil uasnett ikke bruke mer enn tre forskjellige typer totalt.

(Og ja, jeg er gift. Hun kan være både ;D og :mad:, men er stort sett :) og :angel:. Hun vasker til og med flasker for meg! :ilike:)
 
Tom for cascade. Skulle tørrhumlet NØ ipa med cascade. Bruke samme mengde amarillo og alt går bare godt? Eller centennial?
 
Begge deler vil bli godt. Amarillo er mer fruktig (iallfall mens ølet er ferskt), mens Centennial er mer likt Cascade.
 
142637d1190214861-fault-messages-any-suggestions-old-thread-alert.jpg
 
Tilbake
Topp