Humleskjema

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg skal lage en IPA basert på Ægir sin. Jeg har byttet ut Galena med Chinook på 60 minutter. Vil det funke i denne? Hva vil det gjøre med smaken?

Angående tørrhumlingen: I oppskriften i boken ølbrygging fra hånd til munn står det totalt 200 gram til tørrhumling til 25 liter. Kan det være riktig? Altså 8 gram per liter. Har søkt litt på forumet, og det virker som det er nokså vanlig med 2-3 gram per liter i IPA til tørrhumling. Jeg har her lagt inn ca. 5 gram.

Hva  tenker dere om humleskjemaet, og da spesielt tørrhumlingen? OG 1,064 og 22 liter i gryta / ca. 18 i gjæringskaret.

20 gram Centennial 10,2 % alfa (22,5 IBU) på 60 minutter
17,6 gram Chinook 11,6 % alfa (22,5 IBU) på 60 minutter

20 gram Centennial (4,5 IBU) på 5 minutter

42 gram Centennial - tørrhumling
70 gram Citra - tørrhumling

Forskjellen, om det er noen, mellom Galena og Chinook som bitterhumle ligger nok i følesen av bitterheten. Noen er skarpe, mens andre er rundere i kantene. Det blir ikke mye smak/aroma igjen etter 60 min kok.
Jeg regner med du følger oppskriften til Ægir, så mengdene stemmer vel, men personlig ville jeg ha brukt humle på 20 min og kokeslutt. Tørrhumlingen kan deles opp i 2/3-12 dager og 1/3- 5 dager ala Pliny. Jeg synes mengden til tørrhumling ser stor ut for, men alt er lov.

Brynsj skrev:
Forskjellen, om det er noen, mellom Galena og Chinook som bitterhumle ligger nok i følesen av bitterheten. Noen er skarpe, mens andre er rundere i kantene. Det blir ikke mye smak/aroma igjen etter 60 min kok.
Jeg regner med du følger oppskriften til Ægir, så mengdene stemmer vel, men personlig ville jeg ha brukt humle på 20 min og kokeslutt. Tørrhumlingen kan deles opp i 2/3-12 dager og 1/3- 5 dager ala Pliny. Jeg synes mengden til tørrhumling ser stor ut for, men alt er lov.

Jeg har småjustert litt nå, men mengende som tilsettes under kok skal gi så og si samme bitterhet som oppskriften fra boka.

Nå er det en stund siden jeg smakte Ægir sin IPA, men jeg mener å huske at den har en ganske kraftig og fin humlesmak og aroma. Jeg trodde derfor det kanskje skulle være noen flere tilsetninger nærmere kokeslutt og / eller større mengder.

Mengden til tørrhumling har jeg som jeg skrev innledningsvis justert ned en del sammenlignet med oppskriften, men den er kanskje fortsatt for stor?...

Jeg ville også trodd det. Men, som Brynsj sier: alt er lov.
Kanskje blir det ditt beste øl noensinne?

Personlig ville jeg kjørt stooore mengder humle på 10 - 0 minutter, i tillegg latt den få noen timer med humle tilsatt på 60-70 grader. Så kunne man heller justert ned 60-minutteren litt. Magefølelsen (og erfaringen!) sier at det gir en bedre IPA, men en høyere literpris.
Ikke så farlig for en hjemmebrygger, men kanskje verre for et kommersielt bryggeri?

Jeg har brygget denne etter oppskriften fra boken 2 ganger. Har fått OG på 1060 og 22 liter til gjæring begge gangene.
Fulgte humleskjemaet som stod i boken og brukte 200 gr til tørrhumling, og resultatet ble veldig bra, ganske likt originalen på smak.
Den kunne gjærne vært litt mer bitter så jeg vil nok bruke litt mer humle på 60 min neste gang  :skitbra:

Takk for svar, folkens!

Jeg tror imidlertid jeg har ombestemt meg, og har lyst til å gå for en IPA med litt flere tilsetninger underveis, og med mer fokus på humlesmak og aroma. Jeg har tilgjengelig 100 gram hver av Chinook, Centennial og Citra. Oppskriften skal ende opp med 22 liter i gryta og OG på 1,064.

Jeg har aldri før satt opp et humleskjema for en IPA på egenhånd. Er det vanlig å starte med aroma og smakshumle og jobbe seg bakover til ønsket IBU?

Under er forslaget jeg har satt opp basert på det jeg har av humle:

60 min
Centennial 10,2 % alfa (IBU Tinseth 11,1) 10,0 gram
Chinook 12,1 % alfa (IBU Tinseth 11,1)           8,4 gram

15 min
Centennial 10,2 % alfa (IBU Tinseth 12,7) 23,0 gram
Citra 13,9 % alfa (IBU Tinseth 12,8)         17,0 gram

2 min
Centennial 10,2 % alfa (IBU Tinseth 2,2) 23,0 gram
Citra 13,9 % alfa (IBU Tinseth 2,2)         17,0 gram

Tørrhumling
Centennial 10,2 %                              20,5 gram
Citra 13,9 %                                              34,5 gram

Totalt antall IBU = 52,1

Hvordan tror dere dette vil bli?

Har nå 23,5 gram Centennial igjen og 31,5 gram Citra. Ikke nødvendigvis noe "must" å bruke opp alt. Er ikke ute etter en sykt bitter IPA, men en med grei bitterhet og masse humlesmak og aroma.

Kommentarer og forslag tas i mot med stor takk!

Eller kan noe sånt som dette funke bedre? Har fjernet Centennial fra 60 min og justert ned antall IBU her, lagt tilsetninger på 20 min og 10 min i stede for 15 min, og gradvis økt mengden humle for hver tilsetning. Total bitterhet ca. 55 IBU med Tinseth.

Chinook (12,1 %) på 60 min           8,0 gram

Centennial (10,2 %) på 20 min         16,0 gram
Citra (13,9 %) på 20 min                 11,8 gram

Centennial (10,2 %) på 10 min         25,0 gram
Citra (13,9 %) på 10 min                 18,4 gram

Centennial (10,2 %) på 1 min         35,0 gram
Citra (13,9 %) på 1 min                 25,5 gram

Tørrhumling med 20,5 gram Centennial og 34,5 gram citra.

Tilbake
Topp