Humling

Hei,

Kjapt spørsmål angående humling, lar dere humlen bli i karret under kjøleprosessen og alt? Jeg bruker stortsett alltid humleposer, og da har jeg tatt humleposene ut med engang koketiden er over, blir dette feil eller burde de ha blitt liggende oppi vørtern å blitt med på kjøleprosessen?

Avhenger av hvor hurtig / effektiv kjøling du har. Stor forskjell om du bruker 15 eller 45 min fra kok til 20℃.
Jeg tar ut 60 min humle dersom jeg har den i pose. Resten blir med på kjølingen.

Bruker Grainfather, mener det tar ca 15 minutter å komme meg ned fra 100 til rundt 35 grader, hvor jeg så begynner å spyle det ut i gjærbøtta hvor det ender på rundt 16-17 ish.

Ok, men da tyder jeg det hvertfall dithen at jeg ikke burde ta ut de som koker kortere enn 60... har også tatt ut 2 minutters humla jeg når koken er ferdig.

Blir litt feil når du da kommer til oppskrifter med humletilsetning på 0 min :)

Din kjøling er bra. Hadde det tatt lenger tid, ville jeg heller anbefalt og kjøre 2 min og 0 min humlen i en HopStand.
Da kjøler du ned vørteren til 60 ⁰C, og tilsetter humlen. Hold 60 ⁰C i eksempelvis 10 min før du fortsetter kjøling som vanlig.

Tilbake
Topp