Hurtigbrygging ale?

Nå går jo det ganske fort å brygge pale ale etc, men er det noen som har forsøkt samme prinsipp som med hurtigbrygging av ale, som man kan benytte seg for lager?

At man da er ferdig ila en uke i stedet for to?

Pitche på 17 grader- gjære 1-2 dager til 50% av OG
1 dag på 18 grader
1 dag på 19 grader
2 dager på 21 grader
Coldcrash 1 dag før tapping?

Ser for meg at denne ølen blir ganske "grønn" selv om man trikser til en stigning, men kunne det vært gøy å prøve?

hver sin lyst:) Antar at du er mindre opptatt av smak enn å få ølet ferdig kjapt, så kjør på.

Jeg er absolutt opptatt av smak, men jeg er en utrolig nysgjerrig person som må utforske alle rare ideer jeg får.

Dette blir selvsagt en liten batch bare for å se hvordan det går :)

En av mine beste øl ble faktisk utilsiktet brygget ferdig på 1 uke- en pale ale. pitchet på 17 grader og steg mot 20 og var ferdig på rekord-fart. Beholdt en del av aromaen på tross av ingen tørrhumling.

Neste gang jeg prøvde det samme ble det kleint, så jeg er interessert i å finne ut hvorfor det gikk første gangen:)

Har sympati og forståelse for interessen din med å tøye grenser, så ikke ta dette sitatet personlig, men selv bruker jeg mye tid på å forstå prosessene utifra litteratur og andres erfaringer, så jeg slipper å bruke et helt liv på å bli god selv før jeg har sluttet å gjøre de dårlige valgene. Altså
Den kloke lærer av andres feil, tosken bare av sine egne

Vær oppmerksom på at den temperatur hevingen du foreslår har på ingen måte samme effekt på en ale som en lager for å få ølet raskt ferdig.

Saison er en ale du kan gjære på en uke hvis du bruker Belle Saison. 18 grader dag 1. Øk til 28 grader dag 2-3 og hold til dag 6. Cc dag 7.

Da må jo navnet bli "Denne ukens øl" eller det mer klingende "Beer of the week"

Har sympati og forståelse for interessen din med å tøye grenser, så ikke ta dette sitatet personlig, men selv bruker jeg mye tid på å forstå prosessene utifra litteratur og andres erfaringer, så jeg slipper å bruke et helt liv på å bli god selv før jeg har sluttet å gjøre de dårlige valgene. Altså
Den kloke lærer av andres feil, tosken bare av sine egne

Vær oppmerksom på at den temperatur hevingen du foreslår har på ingen måte samme effekt på en ale som en lager for å få ølet raskt ferdig.

Jeg er enig i sitatet, men jeg klarer bare ikke dy meg:) Dessuten: jeg har som jeg skrev før laget en veldig god pale ale på en uke før, dog ikke med meningen. Jeg glemte meg litt bort og flasket den etter ei uke- gravity var stabil i 3 dager. Denne ble veldig godt mottatt og er faktisk den ølen jeg har vært mest fornøyd med til nå. Kanskje en del usmaker skjulte seg i humlen, ikke vet jeg, men jeg har lyst til å gjøre det igjen:).

En av mine beste øl ble faktisk utilsiktet brygget ferdig på 1 uke- en pale ale. pitchet på 17 grader og steg mot 20 og var ferdig på rekord-fart. Beholdt en del av aromaen på tross av ingen tørrhumling.

Neste gang jeg prøvde det samme ble det kleint, så jeg er interessert i å finne ut hvorfor det gikk første gangen:)
Men du hadde jo prøvd igjen, og da gikk det ikke så bra. Mine pale ale på wlp001 fra gjærstarter når ca. 1-2 poeng unna FG på 2-3 dager, da er det jo håp om å flaske tidlig. Men jeg ser ingen oppside i å tøye disse grensene da jeg kan vente en uke ekstra helt greit, og du har jo allerede ødelagt en batch på å prøve å forsere prosessen.
Tilsetter forøvrig gjær på 16 grader og gjærer flatt på 18 til flasking, dropper cold crash.Setter flaskene kaldt etter karbonering til gjæren er bunnfelt, hvis ølet står på gjæringsdunken i 14 dager er svært mye av gjær felt ut allerede ved flasking. Ingen hurtigbrygging her i huset, hverken for ale eller lager forøvrig, så der har jeg lite å bidra med.

Sist redigert:
Jeg må spesifisere- Når jeg prøvde gang nummer to pitchet jeg ikke like lavt, og hadde heller ingen metodikk for å få til stigning i temperatur . Den stod i romtemperatur hele tiden.. Jeg "antok" at det gikk bra første gangen kun fordi OG var så lav (1,047)- men det viste seg å ikke stemme.

Men smaken etter 1 uke på hydrometer-prøven er faktisk ganske avslørende- så jeg kan bruke det som guide hvis jeg vil prøve ei gang til:)

Kom på et nytt bra sitat som har mye sannhet i seg, dvs. dersom du forstår en prosess eller problemstilling så er det mye enklere å lykkes med å gå utenfor almen praksis og ekspertenes råd

Always listen to experts. They’ll tell you what can’t be done and why. Then do it.
–Robert Heinlein, American science fiction writer

Her syndes det mye ved såkalt avlivning av etablerte sannheter i hjemmebrygger fora, ølbrygging og praksisen rundt er stort sett godt forankret i vitenskap og lang erfaring. F.eks , Ikke særlig nyttig å "bevise" at dehydrering ikke har noe å for seg når vitenskapelig telling av gjærceller viser at du drepte en god del. Det beviser i beste fall at du kan lage godt øl med en lavere pitch rate, noe som ikke er særlig overraskende.

A couple of months in the laboratory can frequently save a couple of hours in the library."--- Frank Westheimer

Sist redigert:
Tilbake
Topp