Hva bør man EGENTLIG brygge til jul?

Det slo meg plutselig at i stedet for å prøve å brygge et juleøl som ligner på tradisjonelle norske juleøl, hvorfor ikke heller tenke på hva som vil passe til julematen man faktisk spiser? For mitt vedkommende er det snakk om ribbe med masse tilbehør, blant annet rødkål kokt i solbærsaft og med nellik, eple, rosiner osv. Veldig godt. Men det er tunge greier, så hva med en saison eller kanskje APA med tydelige sitrustoner som kan renske opp litt i alt fettet, men samtidig nok kropp til å harmonere med maten? Blir ikke tunge juleale eller en av de mørke lagervariantene vi pleier å sverge til litt heavy, egentlig? Har forumet noen synspunkter?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Tradisjonelle norske juleøl er nok bedre egnet til kakene og nøtter enn til julemiddagen. Mitt eget juleøl er riktignok en tung krydderale, men får samme oppgave som tradisjonelle norske juleøl.
Til middagen, som hos meg er pinnekjøtt, har jeg de siste årene servert Lervig sin Rye-IPA. Smak og fylde nok til å fylle plassen ved siden av pinnekjøtt, men ikke så mørk og tung som tradisjonelle juleøl.
Kan godt tenke meg at en saison kan gå bra med ribbe, men ville nok testa det ut i forkant. :)

Det er sikkert ikke så fryktelig slitsomt å prøve ut på forhånd. .. :)

Du er inne på noe der. Det er mange av de tradisjonelle juleølene som er mer egnet til desserten enn akkurat til hovedmåltidet. Dog skal det sies at mange av de tradisjonelle passer fint til ribben også! :)

Det er f.eks ikke uvanlig å anbefale en ordentlig kraftig Riesling som alternativ til ribbe. Så hvorfor ikke en godt humlet og forholdsvis tørr IPA? Dog ikke av de aller tyngste tørrhumlede, det tror jeg blir for mye, siden det er viktig at ribben får spille hovedrollen.. Dermed skulle en kraftig APA også passe kanskje. Saison jo kanskje, men det blir litt feil årstid for meg.

Dog for min del står tradisjonen sterkt: Juleøl og akevitt. Der er det akevitten som hamler opp med fettet, og ølet gir god fylde mot spriten og karven.

Jeg drikker som regel en IPA eller kraftig humlet amber (egenprodusert ABC Henrik Imperial Amber er en favoritt...) til pinnekjøttet. Akevitt er selvsagt også med, men ølet er det viktigste.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Jeg skjønner at saison egentlig hører sommeren til historisk, men juleølene hører jo slik sett til jula også. Kan jo kalle det "saison d'hiver" (altså vintersesong)....

Høy IBU, som i feks IPA, går som hånd i hanske til fet mat. Ypperlig til både pinnekjøttet og ribba!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gahr skrev:
Jeg drikker som regel en IPA eller kraftig humlet amber (egenprodusert ABC Henrik Imperial Amber er en favoritt...) til pinnekjøttet. Akevitt er selvsagt også med, men ølet er det viktigste.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

+1

Jeg kjører i år en variant av Nøgne Ø`s god jul med litt mer av hver humletype tilsatt.
Brygget i forrige uke og er klar for en liten tyvsmak om 3 uker, og jeg gleder meg. Etter tyvsmakinga ska ikke brygget røres for til jul :)
Nøgne`s juleøl er mye friskere enn andre juleøl jeg har smakt tidligere, så jeg har stor tro på at dette blir bra.
Når det er sagt, så er jo jeg litt vel "newbie" til å uttale meg om dette :)

Her i huset et det IPA som går til Pinnekjøttet. De siste årene har det vært Alesmith IPA. Alltid stas. Liker å peise på med humla øl og surøl i jula sammen med impy. De to førstnevnte som en motvekt mot feit mat og søte kaker.

Går også for ipa til julemiddagen, men lurer dæggærn meg på om det må brygges egen jule ipa. Jipa!

Grunnet en tilfeldig kombinasjon av et restlager med røkt pinnekjøtt i matboden og en svært hyggelig sommergave fra en medarbeider satt kona og jeg i båten vår og nøt pinnekjøtt og stappe ledsaget av Ægir Lindisfarne i starten av juli. Vi er begge pinnekjøttfans og var skjønt enige om at det er en av de beste kombinasjonene vi har prøvd så langt. I år prøver jeg meg på en Lindisfarne klone til julekveldsmaten.

En Engelsk Bitter type Old Speckled Hen er helt glimrende til pinnekjøttet, mens en god belgisk Blonde eller Golden er toppers til ribbe. Men ingenting slår einerøl! :)

Ville foretrukket en DIPA på den søtere siden, kanskje 60-70 IBU og 8-9% alk. Kanskje med noen rødtoner for anledningen.

Einerøl er supert, både til kos og mat! Einersmaken sammen med karven i surkålen og/eller pinnekjøttsmak -- faktisk helt på høyden.

Har laget et testbrygg i dag, en brown ale med einerbær ... Har trua på det!

Kan du forklare hvordan einer tilsettes øl?
Er det bæra man tilsetter? Behandles de på en spesiell måte, og når i brygginga tilsettes einer?

Lærte på eit kurs for eit par veker sidene at:
Søt mat=søtt øl
Feit mat=bittert+sterkt øl
Salt mat=fruktig øl.

Det betyr at eg tar ein IPA til pinnekjøttet, samt at eg planlegger eit mørkere røykt øl til "peiskosen"

Tilbake
Topp