Hva bestemmer navnet på brygget??

kan noen forklare meg hva som bestemmer hva slags øl man brygger?? Jeg har i flere år trodd jeg laget en lys pilsner med pilsner-, carapils-, og münichmalt. Saaz humle og w34/70 lager gjær.

Men jeg fant på nettet en tilnærmet identisk oppskrift og de kalte det en Helles Münich.

Og hva har en IPA med India å gjøre? (Bortsett fra at Hodgsons bryggeri i London eksporterte noe øl til India for 250 år siden)
Jeg synest alle som brygger kaller det for ett eller annet IPA...
 
En Helles er en lager, akkurat som pils. Pils er vel strengt tatt fra Plzen/Pilsen. Det er vel vi i Norge som kaller alt for pils
 
En Helles er en lager, akkurat som pils. Pils er vel strengt tatt fra Plzen/Pilsen. Det er vel vi i Norge som kaller alt for pils
Men hva er forskjellen da på en lys lager og en helles münchener?

For å spørre på en litt annen måte da. Dersom jeg setter et øl foran en ekspert, vil h*n kunne si om det er en moderne lys lager, internasjonal lager, tsjekkisk pilsner, tysk pilsner, helles münchener eller norsk pilsner?
 
Sist redigert:
Lys lager er hovedkategorien og Münchener Helles er underkategorien.

I følge Norbryggs typedefinisjoner er alle disse underkategorier under Lys lager:

A: Moderne lys lager
B: Internasjonal lager
C: Tsjekkisk pilsner
D: Tysk pilsner
E: Münchener helles
F: Norsk pilsner butikk-klasse
 
For å spørre på en litt annen måte da. Dersom jeg setter et øl foran en ekspert, vil h*n kunne si om det er en moderne lys lager, internasjonal lager, tsjekkisk pilsner, tysk pilsner, helles münchener eller norsk pilsner?
Han vil nok kunne plukke ut den tsjekkiske, tyske og hellesen. Resten er så like at det tror jeg ikke han greier.
Men det er heller ikke meningen. Han skal kunne sjekke at brygget du har presentert stemmer med stilen du ville brygge (dersom dette er en dommer).
 
... det blir litt som Cava og Champagne... Jeg klarer i hvert fall ikke å plukke ut hva som er hva basert kun på smak - gitt samme pris... :)
 
Men hva er forskjellen da på en lys lager og en helles münchener?

For å spørre på en litt annen måte da. Dersom jeg setter et øl foran en ekspert, vil h*n kunne si om det er en moderne lys lager, internasjonal lager, tsjekkisk pilsner, tysk pilsner, helles münchener eller norsk pilsner?

Moderne lys lager: Mye humle
Internasjonal lager: Litt smaksløs
Tsjekkisk: Masse restsødme og oftest diacetyl, ikke DMS
Tysk: Bitter, ofte DMS, Mye kullsyre.
Helles: Malty, søtlig balansert for å være pils, lite kullsure
Norsk: Ofte snev av en god miks usmaker.
 
Tilbake
Topp