Hva er din favoritt SMASH?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Har faktisk ikke brygget en eneste SMASH på nesten 10 år. Tenkte å teste noen ulike stiler denne sommeren. På blokka har jeg Saison med pilsmalt og Galaxy (BE-134), Golden Ale med MO og Citra (S-04), Pils med Barke pilsmalt og Saaz (AEB Fermolager W) – og kanskje en Vienna. Litt usikker på humle til den. Er det andre soleklare kandidater som bør testes? Hva er din beste SMASH?
 
Sist redigert:
Pilsmalt og Perle humle
Floormalted og Saazer
…. men det er jo veldig innafor boksen.

Lagde en APA med MO og Chinook i vår, (ingen DH, kun WP .. og i kok, selvsagt), den ble veldig god. Fulgte opp med én med Mosaic, den ble bare ok, (som overrasket meg, da jeg elsker Mosaic).

(Som mange har nevnt), Citra er jo en no-brainer, cheaterhop, men jeg slår et slag for Chinook. Herlig humle hvis man vil ha citrus.
 
Pilsmalt og Perle humle
Floormalted og Saazer
…. men det er jo veldig innafor boksen.

Lagde en APA med MO og Chinook i vår, (ingen DH, kun WP .. og i kok, selvsagt), den ble veldig god. Fulgte opp med én med Mosaic, den ble bare ok, (som overrasket meg, da jeg elsker Mosaic).

(Som mange har nevnt), Citra er jo en no-brainer, cheaterhop, men jeg slår et slag for Chinook. Herlig humle hvis man vil ha citrus.
Bra tips!
 
Råøl med Maris Otter og 4 gram / liter Southern Passion i whirlpool, men ikke helt SMASH det da siden einelogen også setter sitt preg på ølet. Ellers liker jeg godt Weyermann Extra Pale med Perle i en pils med W34/70.
 
Jeg har også tørrhumle en del pils, (og late boil i siste Kölschen), med Hüll Melon. Når
man treffer, (og det gjør jeg langt fra alltid), så er det deilig sommerlig drikke. Kunne tenkt meg å prøvd en SMaSH Melon, gjerne med extra pale pilsner malt, kanskje også lure oppi litt mais. Og Hygge, eller SafLaget s23 gjær).
 
Sist redigert:
Egentlig blir det vel litt sånn, har du brygget et godt øl med god teknikk, skal det litt til før en smash vil faile
Noen ting funker selvfølgelig bedre enn andre, men..
Tettnanger som eneste humle i pils ble også veldig bra
 
HBC 586 skal vist fungere veldig bra som enslig humle så da fungerer den sikkert også bra i en SMASH :)

Jeg har handlet inn 1/2kg og har et brygg på planen men det var det med å få klemt inn en bryggedag snart... :p


Paul Amico: "It’s not often I genuinely love single-hop beers, but this was certainly the exception. HBC 586 LUPOMAX left the impression of layered hop character with what I perceived as ripe pineapple taking the lead while notes of other tropical fruit and citrus were right behind. I did get a hint of dank in the finish of this beer, and I personally thought it rounded the whole experience out. I loved this beer!"

Marshall Schott: "Wow! I was fortunate enough to spend some time in Paul’s garage while this beer was still on tap, and I was blown away with how complex the hop character was– juicy, ripe mango and pineapple with supporting notes of grapefruit and floral. I also got a whisper of dank cannabis in the aroma that reminded me of a classic West Coast IPA. I trust regular HBC 586 pellets are great, but after my experience with this beer, I can’t see myself using anything other the LUPOMAX version. It really was delicious."
 
HBC 586 skal vist fungere veldig bra som enslig humle så da fungerer den sikkert også bra i en SMASH :)

Jeg har handlet inn 1/2kg og har et brygg på planen men det var det med å få klemt inn en bryggedag snart... :p


Paul Amico: "It’s not often I genuinely love single-hop beers, but this was certainly the exception. HBC 586 LUPOMAX left the impression of layered hop character with what I perceived as ripe pineapple taking the lead while notes of other tropical fruit and citrus were right behind. I did get a hint of dank in the finish of this beer, and I personally thought it rounded the whole experience out. I loved this beer!"

Marshall Schott: "Wow! I was fortunate enough to spend some time in Paul’s garage while this beer was still on tap, and I was blown away with how complex the hop character was– juicy, ripe mango and pineapple with supporting notes of grapefruit and floral. I also got a whisper of dank cannabis in the aroma that reminded me of a classic West Coast IPA. I trust regular HBC 586 pellets are great, but after my experience with this beer, I can’t see myself using anything other the LUPOMAX version. It really was delicious."
Ei annen humle i samme gate som funker fint aleine, er Strata. Jeg ville tru du kunne brygge en NEIPA som smash med den og MO.
 
Tilbake
Topp