Hva er din favoritt SMASH?

Jeg veit ikke om det bare er en fordom, men jeg har det for meg at mens det er greit å bruke bare ei humle når det er snakk om klassiske kontinentale og engelske humler, så er det vanskeligere når det gjelder humler til APA/IPA. Så for meg er det mest interessante med denne tråden hvilke humler som funker aleine til disse øltypene.
 
Jeg veit ikke om det bare er en fordom, men jeg har det for meg at mens det er greit å bruke bare ei humle når det er snakk om klassiske kontinentale og engelske humler, så er det vanskeligere når det gjelder humler til APA/IPA. Så for meg er det mest interessante med denne tråden hvilke humler som funker aleine til disse øltypene.
Jeg brygget en lett og lys APA med single HOP Cascade, det ble en veldig god sommerøl
 
Måtte kjapt fylle på med mer øl til en fest i fjor sommer og brygget et med Weyermann Floor Malted Pilsner og humlet på kryss og tvers med Hallertauer Blanc. Det var liten dose first wort, 60 min, 10 min, Flame out og tørrhumling. Den ble gjæret med Skare Kveik og er etter TheApartmentBrewer sin oppskrift.

Jeg dro den dog ned til 35 IBU, og den ble veldig god, frisk og lettdrikkelig. Skal dog sies jeg slang inn en liten neve med chit-malt så min var ikke 100% SMASH. For alle dere som får spasmer av ordet kveik så kan den godt brygges med annen gjær, Skare kveiken er ganske nøytral i smak.
 
Brukte du den i hopstand/WP eller tørrhumle? Jeg har en Am. Blonde med Cascade i hopstand, og den er populær.
Om vi tillater at dette sklir litt ut. Jeg har brukt Galaxy som single hop. Jeg synes den ble bra, men kommer nok til å bruke annen bitterhumle. Har også en amerikansk Blonde med Cashmere i WP som er fin. Ikke helt single hop, siden jeg har brukt Magnum på 60 min. Cashmere skal fungere bra som bitterhumle også.
 
Har faktisk ikke brygget en eneste SMASH på nesten 10 år. Tenkte å teste noen ulike stiler denne sommeren. På blokka har jeg Saison med pilsmalt og Galaxy (BE-134), Golden Ale med MO og Citra (S-04), Pils med Barke pilsmalt og Saaz (AEB Fermolager W) – og kanskje en Vienna. Litt usikker på humle til den. Er det andre soleklare kandidater som bør testes? Hva er din beste SMASH?
Bayer. Münchenermalt, 60 minutter edelhumle til passe bitterhet, sørtysk gjær.
 
Brygget veldig mye med bare Cascade i starten av karrieren og ølene var gode, men den har blitt litt glemt etter at jeg ble tatt av Citraen.. Da Citra var ny var den ved et tilfelle mye billigere enn Cascade så jeg kjøpte masser og brygget mye med den og har fortsatt å bruke den som go-to amerikansk humle siden ølene gradvis ble bedre men det kan godt ha vært på grunn av andre ting har blitt gjort bedre. Tror jammen jeg skal prøve meg med bare Cascade igjen! Hvis SMASH tror jeg på Barke pilsmalt :)
 
Om vi tillater at dette sklir litt ut. Jeg har brukt Galaxy som single hop. Jeg synes den ble bra, men kommer nok til å bruke annen bitterhumle. Har også en amerikansk Blonde med Cashmere i WP som er fin. Ikke helt single hop, siden jeg har brukt Magnum på 60 min. Cashmere skal fungere bra som bitterhumle også.
Ja, det er flere som anbefaler å ikke bruke Galaxy annet enn til WP og tørrhumling. Har selv opplevd at det er utfordrende med tidlige tilsetninger. Forøvrig ble Pacific Ale med Galaxy en schlager i familien.
 
Min første SMASH var MO og Mosaic. Skuffet. Etter noe lagring ble den fin. Mange SMASH trenger tid på og modnes.
Det virker da merkelig. Jeg går ut fra at du snakker om amerikanske øl - og de er jo som regel best ganske ferske. Men noen ganger trenger de litt tid for å mildne "hop burn". Var det det du opplevde, kanskje?
 
Det virker da merkelig. Jeg går ut fra at du snakker om amerikanske øl - og de er jo som regel best ganske ferske. Men noen ganger trenger de litt tid for å mildne "hop burn". Var det det du opplevde, kanskje?
Dette var brygg nr 5, eller deromkring. Umulig å si hvilken felle jeg gikk i den gang. Kanskje jeg gikk i dem alle.
 
Ja, det er flere som anbefaler å ikke bruke Galaxy annet enn til WP og tørrhumling. Har selv opplevd at det er utfordrende med tidlige tilsetninger. Forøvrig ble Pacific Ale med Galaxy en schlager i familien.

Galaxy har høyt innhold av co-humulone så lurt å styre unna denne som bitterhumle ja!
 
Tilbake
Topp