Hva betyr °L i Brewing Classic Styles?

SteinJS

Norbrygg-medlem
Hei, jeg skal brygge en Brown Ale fra Brewing Classic Styles, og den har en del forskjellig malt. For eksempel har den to Crystal hvor en er Crystal 80 °L og en er 120 °L. Hva betyr dette, og hvordan kan jeg bruke det når jeg leter etter malt i de norske butikkene?
 
°L angir farge. 80°L=212 EBC, 120 °L=318 EBC. Du finner omregningstabeller på nettet.
De fleste bryggeforetninger oppgir EBC.
Boka foreslår ikke hvilket malteri de tenker på, jeg ville brukt engelsk malt om du får tak i det.
 
Sist redigert:
Jeg fant nøyaktig konvertering og ba Claude (AI) lage et script, så her er det for de som liker sånt (i Python):
def lovibond_to_ebc(lovibond): return (lovibond * 1.97) + 0.6 def ebc_to_lovibond(ebc): return (ebc - 0.6) / 1.97 def main(): print("Velkommen til Lovibond/EBC konverteringskalkulatoren!") while True: print("\nVelg en handling:") print("1: Konverter Lovibond til EBC") print("2: Konverter EBC til Lovibond") print("3: Avslutt") valg = input("Skriv inn ditt valg (1/2/3): ") if valg == '1': lovibond = float(input("Skriv inn Lovibond-verdi: ")) ebc = lovibond_to_ebc(lovibond) print(f"{lovibond}°L er lik {ebc:.2f} EBC") elif valg == '2': ebc = float(input("Skriv inn EBC-verdi: ")) lovibond = ebc_to_lovibond(ebc) print(f"{ebc} EBC er lik {lovibond:.2f}°L") elif valg == '3': print("Takk for at du brukte kalkulatoren. Ha en fin dag!") break else: print("Ugyldig valg. Prøv igjen.") if __name__ == "__main__": main()
 
Tilbake
Topp