Hva bør eg velge?

Hei.
etter flere timer på nette, kan eg bekrefte att forvirringen bare øker  :jaha:

HAr funnet en side som er enklest for meg å bruke (geografisk årsaker) http://www.brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat
Men nå står det mellom to valg:
-Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter + tillegspakke
- Kjøkkenbryggeri + tillegspakke

Hva er enklest i bruk, minst søl, best for en nybegynner. hva kejm eg best ut med, som eg trenger minst ekstrautstyr til?? og ikke minst, gir best resultat

Har ikke så lyst og bruke så mange flere lapper enda, siden eg er i starten av bryggehobbyen.

Her er det bare å fyre løs  8)

Per Marius

Vi brygger med kjøleboks og og 50 liters ( går opp til 78 liter no ) kjel.
Er eit heilt manuelt system dette og det er kjekt å vere 2 stk når vi helde på med dette.
Skal du brygge berre du hadde eg valgt ein annen måte å brygge på.

Eg kjenner ikkje til desse systema. Her må noken som bruker / har brukt kome med innspill.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2

Jeg brygger, og begynte å brygge, på Bratberg. Jeg synes det har vært veldig kurrant, da det ikke krever så mye plass på kjøkkenet. Og du kan få til prima øl med det, frykt ei! En ulempe er at siden kornet ligger i et maltrør, så vil vannet på utsiden av røret ikke vær i kontakt med kornet. Det gjør jo noe med potensialet for utbytte, men kan fint kompenseres med ved å resirkulere mesken litt ofte. Men av hva jeg har lest her, så er det mange som ligger på et godt utbytte med Bratberg. Personlig ligger jeg på rundt 80 % etter mine to første brygg. Jeg har aldri prøvd kjøkenbryggeriet, eller noe lignende for den saks skyld, så hvordan det er kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er usikker på om kjøkkenbryggeriet i seg selv vil gi potensialet for så mye bedre øl.Så lenge du klarer å kontrollere temperaturen og få et bra utbytte, så er det ikke noe mer bryggeutstyret kan gjøre for deg. Brorparten av resultatet avhenger av en god gjæringsprosess. Men jeg er altså fornøyd med Bratberget, og synes det har vært veldig fint å lære å brygge på :) Har isolert mitt med liggeunderlag, bruker ikke pumpe. Jeg kjøpte vørterkjøleren, noe jeg nå angrer litt på, da den ikke er veldig effektiv. Den er under utbytting.

En ting man må tenke over er at Bratbergen sørger selv for varmen, mens kjøkkenbryggeriet er avhengig av en ekstern varmekilde.

Skal man brygge på kjøkkenet har man selvfølgelig tilgang til komfyr, men det kan jo være fristende å brygge på terrasse, hytte etc, og da er intern varmekilde praktisk.

Vi startet selv med en BB30, som er veldig lik bratbergen.. Var egentlig godt fornøyd med den, men alle oppsett er forskjellige og det handler om å lære seg sitt oppsett. Vi byttet ut BB30´n fordi vi syntes 20-25 liter var for lite utbytte på 3 pers.

Ser att dere liker godt bratberger :) spørst om det må bli denne da. og den har jo faktisk en lavere pris og.

takker for svar :)

ett element du skal ta med deg er at Bratbergen har et maltrør som har en begrensning. I BB30 er denne begrensningen drøye 6 kg malt. Jeg vil tro det er noe av det samme på Bratbergen.

Dette betyr at du ikke får laget øl med høy OG.. Over 1.070, med fullt volum basert på kun korn.  Man kan selvføgelig gjøre det ved å benytte seg av DME.. Så rent bryggeteknisk mister du noe av fleksibiliteten i et komaktbryggeri ala Bratberger.

Jeg ville ikke begrense meg av geografiske årsaker. Husk på at du skal leve med utstyret også. Så om det kun er av geografiske årsaker anbefaler jeg deg å se litt rundt andre plasser også. Frakt er ikke veldig dyrt og du har jo garanti/reklamasjon som blir betalt av nettbutikken du har handlet om noe skulle ryke.

kintii skrev:
Jeg ville ikke begrense meg av geografiske årsaker. Husk på at du skal leve med utstyret også. Så om det kun er av geografiske årsaker anbefaler jeg deg å se litt rundt andre plasser også. Frakt er ikke veldig dyrt og du har jo garanti/reklamasjon som blir betalt av nettbutikken du har handlet om noe skulle ryke.

geografi er vel mer ved tanken, att eg kan se utstyret før eg handler  :) ellers så vet eg att reklamasjon går greit uanset hvor eg handler på nett.

Men hva er best av BB30 og Bratberg ?

Per Marius skrev:
kintii skrev:

geografi er vel mer ved tanken, att eg kan se utstyret før eg handler  :) ellers så vet eg att reklamasjon går greit uanset hvor eg handler på nett.

Bratberg og BB30 er basert på samme prinsipp, som er et kompaktbryggeri der du mesker og koker i samme kjel. Begge har vel sine plusser og minuser. Det jeg vet er at BB30 skal komme i en generasjon 3 i august, der noen av svakhetene er utbedret. Du kan se den på www.olbrygging.no.

Som du ser på noen av trådene under BB30 delen av forumet, så har noen vært litt frustrerte over servicen fra Ølbrygging.no, selv om jeg selv ikke har noe å utsette på kontakten jeg har hatt med Per Inge.

I og med at BB30 kommer i generasjon 3.. så har den blitt utbedret med de tilbakemeldingene de har fått.. Noe som selvfølgelig er positivt. Bratberg er som jeg forstår fortsatt i versjon 1.

Skulle eg velge mellom kjøkenbrygeri og kompaktutgavev ville eg valgt kompaktutgaven.
Brygger selv på villabryggeriet, og har også prøvd terrassebryggeriet (forløper/storebror til kompaktutgaven) fra Bratberg.
Utstyret har sine begrensninger, men ikke verre enn at man trikser og mikser litt, så får en det til likevel.
Det har blitt laget masse godt øl på slikt utstyr så kjør på!

Ingemarh skrev:
ett element du skal ta med deg er at Bratbergen har et maltrør som har en begrensning. I BB30 er denne begrensningen drøye 6 kg malt. Jeg vil tro det er noe av det samme på Bratbergen.

Dette betyr at du ikke får laget øl med høy OG.. Over 1.070, med fullt volum basert på kun korn.  Man kan selvføgelig gjøre det ved å benytte seg av DME.. Så rent bryggeteknisk mister du noe av fleksibiliteten i et komaktbryggeri ala Bratberger.

7,5 kg med korn går fint i Bratbergen. Om du skulle ønske å brygge med mye høyere OG enn hva det tillater, Per Marius, så kan du enten minske mengden vann (gir høyere OG, men mindre sluttvolum), eller, som poengtert av Inge, erstatte en del av basemalten med ekstrakt. Men om det skulle være slik at Imperial Stout er din favoritt øl og den du vil brygge mest av, så er vel gjerne kjøkkenbryggeriet et bedre alternativ :p Selv har jeg brygget høy OG-øl på Bratbergen, men det lave sluttvolumet er jo litt kjipt, spesielt om det er det en hovedsaklig vil brygge

Ingemarh skrev:
Per Marius skrev:
kintii skrev:

Bratberg og BB30 er basert på samme prinsipp, som er et kompaktbryggeri der du mesker og koker i samme kjel. Begge har vel sine plusser og minuser. Det jeg vet er at BB30 skal komme i en generasjon 3 i august, der noen av svakhetene er utbedret. Du kan se den på www.olbrygging.no.

Som du ser på noen av trådene under BB30 delen av forumet, så har noen vært litt frustrerte over servicen fra Ølbrygging.no, selv om jeg selv ikke har noe å utsette på kontakten jeg har hatt med Per Inge.

I og med at BB30 kommer i generasjon 3.. så har den blitt utbedret med de tilbakemeldingene de har fått.. Noe som selvfølgelig er positivt. Bratberg er som jeg forstår fortsatt i versjon 1.

Bratbergen er jo nyere da, så at det er versjon 1 kontra BB's v. 3 er av lite betydning, tenker jeg. I og med at det er såpass like oppsett så klarer jeg ikke å se for meg noe annet enn at brygging.no så til BB for design-feller de måtte unngå. Jeg har trålet en del inne på BB-forymet for å finne tips som kan brukes til Bratbergen, og jeg har ikke opplevd noen av design-problemene BB har med min Bratberg.

Har du vurdert Brewster fra Bryggeland? Jeg har 8 brygg med den nå, og synes den fungerer utmerket. Har ikke erfaring med noe annet, så jeg kan ikke sammenligne. Liker at den er kompakt.

Elling skrev:
Har du vurdert Brewster fra Bryggeland? Jeg har 8 brygg med den nå, og synes den fungerer utmerket. Har ikke erfaring med noe annet, så jeg kan ikke sammenligne. Liker at den er kompakt.
er det denne du mener ? http://bryggeland.no/brewster-bryggemaskin.html

Det er den ja. Du ender opp med rundt 21 liter øl. Rommer opp til 9,5 kg malt. Enkelt system for meg som er nybegynner, samtidig som den ikke har begrenset meg noe så langt. Du ser den i bruk på instruksjonsvdeoene brewolution.no . Jeg har kjøpt en ekstra kjele slik at vi kan brygge dobbelt med en drøy times mellomrom.

Tilbake
Topp