Det ølet vi i Norge kaller "bayer", hva er det det heter internasjonalt og i ølkategoriene i NM? Jeg mener, drar du til Bayern og bestiller "ein bayer, bitte", vil nok mannen se ganske rart på deg. Jeg vil tro at det er et ganske særnorsk øl, som er derivert av diverse bayerske ølsorter, og kanskje også nedtonet i forhold til sine tyske frender (fordi norske øldrikkere stort sett ikke bryr seg).
Akkurat nå har jeg et øl til kaldlagring, og der fulgte jeg en oppskrift på tysk märzen jeg hadde funnet på nettet. Den minner foreløpig veldig om det jeg forbinder med "bayer". Men märzen er vel ikke noe særbayersk øl. Andre forlag? Jeg har hørt at bayer er "münchener dunkel", men det virker på meg som den skal være enda mørkere.
Anyone?
Akkurat nå har jeg et øl til kaldlagring, og der fulgte jeg en oppskrift på tysk märzen jeg hadde funnet på nettet. Den minner foreløpig veldig om det jeg forbinder med "bayer". Men märzen er vel ikke noe særbayersk øl. Andre forlag? Jeg har hørt at bayer er "münchener dunkel", men det virker på meg som den skal være enda mørkere.
Anyone?