Hva er viktig ved bruk av fat?

Hei.

Etter 3 år med brygging og bruk av flasker har jeg nå vurdert å gå over til fat og da lurer jeg litt på fremgangsmåten og typiske feil man gjør når man bruker fat for første gang.

Har bestemt meg for å gå for "tønner". Og da vil jeg bestille opp fat med G-kobling, Tappetårn og en CO2-regulator med flere uttak.

Slik jeg har skjønt det så brygger man på vanlig måte og tapper over på fat etter gjæringen. Så er jeg litt usikker på gangen derfra............. :jaha:

- Hvor lav FG er anbefalt? Eller spiller det ingen rolle om det skulle stoppe på 1020 og ha det på fat?
- Hvor lenge må det stå med trykk før ølet er mettet med CO2 og klar til bruk?
- Bør man ha lavt trykk ved lagring og guffe opp før bruk?
- Finnes det en "How-to-do" noen plass eller må man gjør all erfaring og feil selv før man er i mål?

Håper på noen konstruktive tips fra dere som kan dette og vil dele erfaringene  :ilike:

Har enno svært lita erfaring, så det er ikkje så mykje eg kan bidra med.

- Vil anta at ølet bør gjære skikkeleg ut sjølv om du skal ha det på fat, m.a. for å kunne kontrollere skikkeleg kolsyrenivå i ølet.
- Kor lenge det må stå før det er metta med kolsyre, vil avhenge. Til kaldare til ølet er, til lettare tek det opp kolsyre. Om du er svært tørst, kan du riste kolsyra inn i ølet. Då blir det raskt serveringsklart. Har enno ikkje prøvd, så eg tippar i løpet av ein time. (Kor vidt ølet er modent nok til å bli servert, er ei anna sak.)
- Du bør ha same trykk på lagring som på servering, om eg har forstått det rett. Men du må visst sleppe ut trykket i fatet før du serverer. (Her er eg veldig usikker for dette har eg ikkje prøvd enno.)
- I boka "Moderne hjemmebrygging", som vel framleis er den einaste norske "bibelen" for oss heimebryggarar, finn du eige kapittel om fating.

Tilbake
Topp