hva gjør jeg?

Hei dere.

Lite spørsmål om hva jeg gjør med ekstrakt brygget jeg har satt.

Kjøpte meg et st Peter rusty ale, ekstrakt brygg for å se åssen dette funker. På paken står det at det vill bli ca 5 % alkohol. Men ettersom OG var 1040 burde FG bli ca 1005. Men nå har jeg målt flere ganger, og det har gått to uker. FG er nå på 1020. Synes dette ølet får litt mye sødme og lite alkohol.

Hva gjør jeg for å få ned sukkernivået?

Hva slags gjær, gjærmengde, hvordan tilsatte du oksygen, hvilken temperatur har ølet gjæret på?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Man kan bruke ensymer for å få gjæringen igang hvis FG er for høy. Eventuelt kunne du ristet litt på gjæringstsnken for å se om det ble mer liv etter dette. Å brygge er relativt lett men det er ikke det som lager ølet. Les og forstå gjær og du vil lykkes i 99% av tilfellene ;)

Siden det var et ekstrakt-sett, så var det vel mest sannsynlig ikke ugjærbare sukkerarter som var problemet, ville heller ha prøvd å slenge oppi litt frisk og fin gjær, fex hadde sikkert en rehydrert pakke s-04 gjort underverker

Takk for tipset. Jeg brygger vanligvis all grain. gadd ikke bruke mer tid på det, siden det i utgangspunktet ikke smakte spesielt godt.
men en erfaring er lært og aldri igjen. fyller gjæringsbøtta med saison i morgen isteden.

Tilbake
Topp