Hva har gått galt her?

Brygget en APA for 2 uker siden. OG 1.060 og FG 1.012 i dag ved flasking. Gjær er S-05, kjølt ned til 18 grader før piching. Gjæret 2 uker på 16-18 grader.
Når jeg åpner lokket er det mye flak i hele brygget. Veldig uklart. Kan ikke smake eller lukte noe galt, men har ikke vært borti dette ved tidligere brygg. Da har ølet var ganske klart på dette stadium.

paaljoh skrev:
Brygget en APA for 2 uker siden. OG 1.060 og FG 1.012 i dag ved flasking. Gjær er S-05, kjølt ned til 18 grader før piching. Gjæret 2 uker på 16-18 grader.
Når jeg åpner lokket er det mye flak i hele brygget. Veldig uklart. Kan ikke smake eller lukte noe galt, men har ikke vært borti dette ved tidligere brygg. Da har ølet var ganske klart på dette stadium.

Alt er sikkert ok. Smaker og lukter det bra pleier det å være bra.

Takker for svar :). Gjæringskaret i plast er helt rengjort, men brukt noen ganger. Så at humle begynte å feste seg til veggene på karet. Bør kanskje bytte det ut, kjøpe kar av bedre kvalitet.

Jeg kjører altid mine gjæringskar i oppvaskemaskinen på høy temperatur.  Får vekk alt også lukt fra sist brygg

Nå etter noen dager ser jeg at flaskene har klaret vesentlig. Smakte på ølet og det lover bra.
Har nok gått bra dette .

Tilbake
Topp