Hva har gått galt ??

Jeg har over flere år brygget med malt, og har i den senere tid holdt meg til samme oppskrift for pilsner.
I slutten av november ble brygget fylt på fat, og satt til lager på ca 9 grader.
I går da jeg skulle tappe over til corneliusfat oppdaget jeg at ølet ikke var klart og det kom en og annen hvit gjærsamling med over.
Da jeg skulle smake før tilsetting av CO smakte det litt surt og luktet rart.
Jeg brygget over 2 dager og dette ble fyt på 2 forskjellige fat.
Ølet smakte / luktet det samme i begge fat.
Hva kan ha gått galt?
Asbjørn

Kan det være at slangen og evt regulatoren til CO2-flasken din har fått øl i seg i et tidligere stadium, som nå på sin tur infiserer ølet som kommer i kontakt med gass fra dette utstyret?

Alternativt så kan det hende at en infeksjon har kommet seg inn i ølet på en annen måte, en eller annen gang mellom avkjøling av stamvørteren og overføring til fatene. Kanskje du kan gå litt mer i detalj der. Ser ølet forresten klart ut eller er det tåkete, selv etter å ha tappet en del øl?

Takk for svar!!
Dersom det er infeksjon må denne komme før tilsetting av co, har ikke co på ølet som står til lagring.
Etter å ha tappen ca 10 liter blir ølet helt klart. Det virker som om bunnfallet sitter veldig løst.
Når jeg tapper fra " friske " fat kommer det bare litt gjær ut til å begynne med.( vanligvis tapper jeg ut ca 1/2 liter så er ølet klart )
Jeg bruker å ta en smakstest før fylling fra gjæringskar til fat og kan ikke huske at det var noe galt. ( er veldig nøye med hygiene av utstyr )
Asbjørn

Takker for svar !

Neida, det ble laget en gjærstarter av vørterøl og flytende gjær.
Kan jeg berge ølet på noen måte?  Ergelig å måtte tømme ut 100 liter.

Asbjørn

Bruker du bryggerifat til lagringen??

I så fall hva har du til rengjøringsprosedyre før du fyller de?

Har du latt pilsen stå helt uten co2 i 4 måneder? Fylte du noe co2 i fatene før du tappet øllen over?

kan du si meg noe mer om argumentet for å lagre uten co2? Jeg har hørt om det tidligere, men aldri satt meg inn i det.

Asbjørn skrev:
Ser ikke ut til at det er noen som som har opplevd lignende problemer.
Får prøve å finne ut av det.

Hvis jeg skulle tippe.. Å da understreker jeg tippe. Så ville jeg trodd at du har en infeksjon. I og med at du har gjort alt ¨på samme måte over flere år, så kan du kanskje se i brygge loggen din om du gjorde noe som helst på en annen måte en vanlig. Det er lenge siden bryggedag/ tappedag, så det er vell ikke så lett å huske alt. Men det skal ikke mer til en en´liten hickup med hygienen, så er brygget ødelagt.
'
men jeg spør igjen... Mellomlagrer du øllen på bryggerifat uten kullsyre, eller på andre typer fat?

Om du er litt over middels interesert. Lever inn en prøve av ølet på det nermeste laboratoriet  og få det testet for de mest vanlig øl ødeleggende bakteriene.

Du har nok rett med tanke på infeksjon, men kan ølet "reddes " på noen måte ?

Lagerøl.

Etter at gjæringen er ferdig, setter jeg gjæringskarene til avkjøling  ( ca 5 grader ) i en uke.
Ølet har nå klarnet en god del.
Deretter fyller jeg ølet over på lagringsfat. ( 50 liter bryggerifat ) Disse blir lagret fra 3 mnd og utover. Ølet er uten kullsyre.
Når ølet modnes på fat gjærer det samtidig og det blir litt kullsyre i fatet. Ølet blir nå helt klart.
Jeg lagrer ølet uten kullsyre fordi da slipper jeg skumproblemer når jeg skal ha det over i mindre fat.
Videre blir det stående i kjøleskap under kullsyretrykk i ca en uke på corneliusfat.
Denne måten å lagre samt å tilsette kullsyre syns jeg gir best resultat.

Asbjørn

Jeg tror det blir vanskelig å redde ølet. Ølet vil antakelig bare bli mer og mer preget av infeksjonen.

Det er to ting du aldri kan redde ølet ditt fra når det først har oppstått, og det er infeksjon og oksidasjon. Sorry, men så hard og brutal er virkeligheten. Hilsen Joakim, som har helt ut atskillig mer enn 100 liter i løpet av karrieren sin :)

Bruker du et alkalisk rensemiddel til å rense fatene dine? Hvis ikke, vil det bygge seg opp mer og mer avleiringer for hver gangs bruk, helt til infeksjonen er uunngåelig.

Asbjørn skrev:
Etter at gjæringen er ferdig, setter jeg gjæringskarene til avkjøling  ( ca 5 grader ) i en uke.
Ølet har nå klarnet en god del.
Deretter fyller jeg ølet over på lagringsfat. ( 50 liter bryggerifat ) Disse blir lagret fra 3 mnd og utover. Ølet er uten kullsyre.
Når ølet modnes på fat gjærer det samtidig og det blir litt kullsyre i fatet.
Asbjørn

Om du venter til gjæringen er ferdig, for så å sette ca en uke til ettergjæring/klarning  ved 5°C. Da er det vell heller begrenset hvor mye kullsyre som produseres. Men, det tilsides. En eventuel mangel på co2 er ikke i seg selv en grunn til at det skal oppstå en infeksjon.

Fyller du bryggerifatene helt fulle? Om ikke så er det vel vanskelig å bli kvitt luften som er igjen i fatet. Det er ingen tegn/ lukt som du kan forbinde med det?

Tilbake
Topp