hole
Norbrygg-medlem
Jeg har nå maltet flere korn sorter og brygget tre øl, men har fått ganske dårlig utbytte på de to siste brygge rundene. Det første ølet hadde en stor andel rug malt, dette ølet hadde normalt utbytte, eller omtrent som forventet. Det neste ølet brygget på emmer og hvete +noe bygg og rug (for å få nok vørter), ende opp med et utbytte på rundt 50% så jeg måtte korigere med litt DME. Det siste brygget som jeg brygget i går ble brygget på bare bygg og jeg hadde faktisk forventet godt utbytte, men endte også opp med et utbyttepå ca 50%. Nå har jeg en mistanke om at min malt mølle gjør en dorlig jobb så det blir noe u-knust malt, selv etter to runder i mølla.
Så spørsmålet mitt er da: hva er den mest sansynlige grunnen til dårlig utbytte her? Dårlig knusing av malten, Lav ensymatisk styrke, feil under "kilning" steget, Lite egnet korn for malting eller feil under malting av kornet.
Bygg sorten skal være godt egnet og etter maltinga var jeg meget optimistisk (god søt smak på malten) og at både byggen, hveten og emmeren gav dorlig utbytte, gjør att jeg mistenker malt mølla mest.
Hva tror dere? Er det andre ting som kan påvirke utbytte? (formye protein i kornet osv.....)
Så spørsmålet mitt er da: hva er den mest sansynlige grunnen til dårlig utbytte her? Dårlig knusing av malten, Lav ensymatisk styrke, feil under "kilning" steget, Lite egnet korn for malting eller feil under malting av kornet.
Bygg sorten skal være godt egnet og etter maltinga var jeg meget optimistisk (god søt smak på malten) og at både byggen, hveten og emmeren gav dorlig utbytte, gjør att jeg mistenker malt mølla mest.
Hva tror dere? Er det andre ting som kan påvirke utbytte? (formye protein i kornet osv.....)