Hva har vi gjort feil?

Stensland

Norbrygg-medlem
Hei Norbrygg.

Vi skulle brygge julens øl i dag, og bestemte oss for å brygge 2 batcher i en sleng. Vi har en 60 liters brygger, så antok at det ville være plass til 60-65 liter. Totalt 10 kilo malt.

Brukte en meskevanns-kalkulator og regna oss fram til 30 liter til mesking (+5 liter til bunn av maltrøret), og 40 liter skyllevann. Dette skulle være inkludert 3 liter til trub loss og 3 liter til equipment loss. Legger ved bilder av kalkulatoren. De forrige batchene vi har laget har endt på rundt 4 liter for lite øl hver gang så tenkte å prøve å helgardere oss for å unngå dette på nytt.

Problemet kom når vi var ferdig å skylle. Jeg hadde regna med at maltet skulle absorbere 1 liter vann per kg, altså 10 liter vann. Da burde vi endt på maks 65 liter eller 61 liter ifølge kalkulator, og dette regna jeg med vi skulle fått plass til i en brygger på 60 liter.

Det hele endte med at bryggeren rant over, og vi fikk ca en halvliter vørter på gulvet. Tok deretter å overførte halvparten (32.5 liter) i et gjæringskarr og kokte det vi hadde igjen i bryggeren. Målte OG på det vi kokte og fikk en måling på 1.020 etter nedkjøling. Skal egentlig være 1.046.

Tok også å målte OG på vørteren vi ikke har kokt enda, den viser 1.036 ca.

Hva er det vi gjør feil når det kommer til beregning av meske- og skyllevann? Hvorfor ble det vi kokte 1.020 og det som vi ikke har kokt enda 1.036?

Kan noen forklare hva vi gjør feil? Vi rørte regelmessig under mesking for å unngå at mesket skulle bli for kompakt i bunn av maltrøret

1000004055.png1000004056.png

Problemet kom når vi var ferdig å skylle. Jeg hadde regna med at maltet skulle absorbere 1 liter vann per kg, altså 10 liter vann. Da burde vi endt på maks 65 liter eller 61 liter ifølge kalkulator, og dette regna jeg med vi skulle fått plass til i en brygger på 60 liter.
Malt absorberer 0.8 liter pr kilo, så dine 10 kilo tar 8 av de 75 litere du har brukt. Da er det 67 liter igjen, som tydeligvis ble over kanten på kjelen din.

Sist redigert:
Målte OG på det vi kokte og fikk en måling på 1.020 etter nedkjøling. Skal egentlig være 1.046.

Tok også å målte OG på vørteren vi ikke har kokt enda, den viser 1.036 ca.
Jo mer malt du presser i en brygger, jo dårligere utbytte får du. Programvaren fanger ofte ikke dette opp.

Dere mister mest sukker under skylling. Vanskelig å få skyllet tilstrekkelig. Det lages ofte løp gjennom mesken som hindrer effektiv skylling.

Hvorfor dere fikk lavest OG på det som ble kokt først avhenger av hvordan dere skyller + at sukker ikke er jevnt fordelt før dere kommer opp på kok. Tappet dere fra bunn, var trolig den største sukkertettheten nederst. Da blir første kok vørter med lavere OG siden den var øverst.

… dette er mulige forklaringer. Anbefaler ikke å brygge med Max maltmengde

Tilbake
Topp