Hva har vi gjort feil?

Stensland

Norbrygg-medlem
Hei Norbrygg.

Vi skulle brygge julens øl i dag, og bestemte oss for å brygge 2 batcher i en sleng. Vi har en 60 liters brygger, så antok at det ville være plass til 60-65 liter. Totalt 10 kilo malt.

Brukte en meskevanns-kalkulator og regna oss fram til 30 liter til mesking (+5 liter til bunn av maltrøret), og 40 liter skyllevann. Dette skulle være inkludert 3 liter til trub loss og 3 liter til equipment loss. Legger ved bilder av kalkulatoren. De forrige batchene vi har laget har endt på rundt 4 liter for lite øl hver gang så tenkte å prøve å helgardere oss for å unngå dette på nytt.

Problemet kom når vi var ferdig å skylle. Jeg hadde regna med at maltet skulle absorbere 1 liter vann per kg, altså 10 liter vann. Da burde vi endt på maks 65 liter eller 61 liter ifølge kalkulator, og dette regna jeg med vi skulle fått plass til i en brygger på 60 liter.

Det hele endte med at bryggeren rant over, og vi fikk ca en halvliter vørter på gulvet. Tok deretter å overførte halvparten (32.5 liter) i et gjæringskarr og kokte det vi hadde igjen i bryggeren. Målte OG på det vi kokte og fikk en måling på 1.020 etter nedkjøling. Skal egentlig være 1.046.

Tok også å målte OG på vørteren vi ikke har kokt enda, den viser 1.036 ca.

Hva er det vi gjør feil når det kommer til beregning av meske- og skyllevann? Hvorfor ble det vi kokte 1.020 og det som vi ikke har kokt enda 1.036?

Kan noen forklare hva vi gjør feil? Vi rørte regelmessig under mesking for å unngå at mesket skulle bli for kompakt i bunn av maltrøret

1000004055.png1000004056.png

Problemet kom når vi var ferdig å skylle. Jeg hadde regna med at maltet skulle absorbere 1 liter vann per kg, altså 10 liter vann. Da burde vi endt på maks 65 liter eller 61 liter ifølge kalkulator, og dette regna jeg med vi skulle fått plass til i en brygger på 60 liter.
Malt absorberer 0.8 liter pr kilo, så dine 10 kilo tar 8 av de 75 litere du har brukt. Da er det 67 liter igjen, som tydeligvis ble over kanten på kjelen din.

Sist redigert:
Målte OG på det vi kokte og fikk en måling på 1.020 etter nedkjøling. Skal egentlig være 1.046.

Tok også å målte OG på vørteren vi ikke har kokt enda, den viser 1.036 ca.
Jo mer malt du presser i en brygger, jo dårligere utbytte får du. Programvaren fanger ofte ikke dette opp.

Dere mister mest sukker under skylling. Vanskelig å få skyllet tilstrekkelig. Det lages ofte løp gjennom mesken som hindrer effektiv skylling.

Hvorfor dere fikk lavest OG på det som ble kokt først avhenger av hvordan dere skyller + at sukker ikke er jevnt fordelt før dere kommer opp på kok. Tappet dere fra bunn, var trolig den største sukkertettheten nederst. Da blir første kok vørter med lavere OG siden den var øverst.

… dette er mulige forklaringer. Anbefaler ikke å brygge med Max maltmengde

Jo mer malt du presser i en brygger, jo dårligere utbytte får du. Programvaren fanger ofte ikke dette opp.

Dere mister mest sukker under skylling. Vanskelig å få skyllet tilstrekkelig. Det lages ofte løp gjennom mesken som hindrer effektiv skylling.

Hvorfor dere fikk lavest OG på det som ble kokt først avhenger av hvordan dere skyller + at sukker ikke er jevnt fordelt før dere kommer opp på kok. Tappet dere fra bunn, var trolig den største sukkertettheten nederst. Da blir første kok vørter med lavere OG siden den var øverst.

… dette er mulige forklaringer. Anbefaler ikke å brygge med Max maltmengde
Takk, vi gjorde oss noen viktige erfaringer ved dette brygget. Vi har gjort noen søk online for å prøve å redde det første koket - der var tipset å tilsette en sukkerlake for å gi gjæren noe å spise for å kunne produsere tilstrekkelig alkohol. Det gjorde vi, så det blir spennende å se hva resultatet blir. Ølet vi tappet ut først - med høyest konsentrasjon av sukker - kokte vi i går og forhåpentligvis blir den bra. Vi fikk en OG på 1.062 (advertert OG er 1.048), men mistenker at målingen ble feil da det var mye grums/trub i det vi målte gravity. Skal ta en kontrollmåling i løpet av dagen hvor vi lar grumset synke til bunn før vi måler. Men uansett blir det spennende å se om det blir suksess i de 2 gjæringskarene våre.

I ettertid har vi erfart at i stedet for å dele opp alt som var i bryggeren i 2, skulle vi kanskje heller bare tappet av 5 liter slik at vi kunne koke hele sulamitten i "én go" og satset på det beste. Men hey, man lærer så lenge man lever, og vi blir bare enda mer motivert til å få det til når sånne ting skjer! :D

Malt absorberer 0.8 liter pr kilo, så dine 10 kilo tar 8 av de 75 litere du har brukt. Da er det 67 liter igjen, som tydeligvis ble over kanten på kjelen din.
Ja, ikkesant. Jeg hadde lest et sted at forholdet var 1:1, altså 10kg malt absorberte 10 liter vann. Takk for oppklaringen. Hadde vi vært klar over dette så hadde ikke vørteren rent over kanten. Tusen takk!

0,65 er det jeg har basert meg på. Nå husker jeg ikke hvor jeg har det fra, og jeg skal ikke påstå at det er det riktige. Det er ikke noe jeg normalt har behov for å regne på, men mener det har passa de få gangene jeg har brukt det.

Mulig jeg surrer, men om vi snakker om hvor mye malt vi kan bruke før det renner over, trenger vi å vite hvor mye volumet øker per kilo malt vi bruker. Hvor mye væske som absorberes av maltet er vel noe annet? Det er en verdi vi trenger for å beregne hvor mye væske vi trenger totalt om vi ønsker et bestemt volum vørter ut av mesken.

BIAB/pose eller ikke skulle vel ikke spille noen rolle når det gjelder volumet i kjelen?

Som sagt, mulig jeg surrer:).

Det er riktig, tenkte fort det handlet om avrenning
Godt å vite at det ikke er bare grums under topplokket. Da tar jeg en ny sesong;).

0,65 liter har stemt bra de få gangene jeg har vært helt på kant med hva jeg har kunnet få oppi meskekjelen. (Men for ei god stund sida har jeg bytta, sånn at jeg mesker i 60-liter'n og koker i 36-liter'n, og da oppstår ikke det problemet:).)

Godt å vite at det ikke er bare grums under topplokket. Da tar jeg en ny sesong;).

0,65 liter har stemt bra de få gangene jeg har vært helt på kant med hva jeg har kunnet få oppi meskekjelen. (Men for ei god stund sida har jeg bytta, sånn at jeg mesker i 60-liter'n og koker i 36-liter'n, og da oppstår ikke det problemet:).)

Det er lenge siden jeg også har vært borte i det problemet, men jeg mener da jeg fylte 19 liters kjelen med 4 kg malt og 15 liter vann det gikk helt til merket

Det stemmer også bra med hva Brewfather regner ut for meg ..:rolleyes:
Nei, nå gir den 0,67 så mulig du har rett da

Sist redigert:
Nå har vi et problem igjen. Den første vi satt til kok, altså den med lavest OG (og som vi tilsatte sukkerlake i), der har vi masse aktivitet i gjærlåsen. Men den vi først tok over i kar og fikk høyest OG, der er det mye mindre aktivitet i gjærlåsen. Lokket buler oppover og det har jo skjedd noe der, kan det være fordi dette karet ble toppet opp mer enn det første, og dermed ble det mindre dødrom og plass til co2en? Det ble ca 28 liter i stedet for 25 i dette karet, og det ser ut som det er bare noen få cm opp til lokket.

Den første plopper gjærlåsen hvert 5. sekund, den andre plopper kanskje hvert 30. sekund.

Noe å være bekymret for?

Sist redigert:
Nå har vi et problem igjen. Den første vi satt til kok, altså den med lavest OG (og som vi tilsatte sukkerlake i), der har vi masse aktivitet i gjærlåsen. Men den vi først tok over i kar og fikk høyest OG, der er det mye mindre aktivitet i gjærlåsen. Lokket buler oppover og det har jo skjedd noe der, kan det være fordi dette karet ble toppet opp mer enn det første, og dermed ble det mindre dødrom og plass til co2en? Det ble ca 28 liter i stedet for 25 i dette karet, og det ser ut som det er bare noen få cm opp til lokket.

Den første plopper gjærlåsen hvert 5. sekund, den andre plopper kanskje hvert 30. sekund.

Noe å være bekymret for?
Sjekk om gjærlåsen når ned i vørteren. Det bør være klaring mellom gjærlåsen og vørteren ellers blir det vanskelig og presse ut co2.

Hvis lokket buler, er det ikke fritt løp gjennom gjærlåsen. Jeg kan ikke se noen annen forklaring.
Jeg skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem. Bare syns det var merkelig at den plopper sånn innimellom.

Edit: Det er fritt løp gjennom gjærlåsen. Mistenker kanskje at lokket ikke er 100% tett, så har forsøkt å tape rundt skjøten, så får vi se. Sprayet starsan rundt pakningen til gjærlåsen, men der var det tett. Skal komme med oppdatering.

Hva er sannsynligheten for at den ene posen med gjær var dårlig? Uansett skal jeg fortsette å måle gravity underveis, da får jeg fort svar på om det gjærer eller ikke.

Sist redigert:
Jeg skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem. Bare syns det var merkelig at den plopper sånn innimellom.

Edit: Det er fritt løp gjennom gjærlåsen. Mistenker kanskje at lokket ikke er 100% tett, så har forsøkt å tape rundt skjøten, så får vi se. Sprayet starsan rundt pakningen til gjærlåsen, men der var det tett. Skal komme med oppdatering.

Hva er sannsynligheten for at den ene posen med gjær var dårlig? Uansett skal jeg fortsette å måle gravity underveis, da får jeg fort svar på om det gjærer eller ikke.
En dårlig pose? Nei - da burde du ha merka det på posen. (Hvilken gjær?)

Et lekk lokk er en rimelig forklaring på svak aktivitet i gjærlåsen. Det merkelige er at lokket buler, for det forteller jo at det er trykk under. Og det rimer ikke med lekkasje.

En dårlig pose? Nei - da burde du ha merka det på posen. (Hvilken gjær?)

Et lekk lokk er en rimelig forklaring på svak aktivitet i gjærlåsen. Det merkelige er at lokket buler, for det forteller jo at det er trykk under. Og det rimer ikke med lekkasje.
Mulig bulen bare er lokkets naturlige form, enten det eller så har jeg brukt feil lokk, vi har vel 2-3 forskjellige typer gjæringskar så det er vel en mulighet, jeg kan ikke komme på noe annen forklaring på at det er så liten aktivitet i gjærlåsen

Tilbake
Topp