Hva kan jeg forvente meg av øl her ?

Hallo.

Følgende brygg er nylig satt til gjæring:

13 kg pilsner malt
mesket med 31Lvann i 90 minutter på 67g
46L skylle vann , skylletide 90 minutter

46L til koking tilsatt
  *70g Fuggle pellets i 60 min
  *35g Fuggle pellets i 15 min
  *30g Fuggle pellets i  1 min
  * 4 tskj. Irish moss tilsatt 15 minutter før kokeslutt

41 liter tilgjæring, med OG på 1068, Gjær  1056 "American Ale", starter på 1,3 L.
Tilsatt 12L destilert vann  etter 36 timer.
Gjærer ved 18g.

Skal derfor gi en alko % på : 68x41=2788/53=52.6 - 10/7,6 =5,6%

Noen kommentarer til hva jeg kan forvente her ?
Er relativt fersk i denne "bransjen" ønsker og lære.

På forhånd takk !

Med vennlig hilsen
Halfdan

Du kan forvente et øl med veldig lite humlebitterhet (maks 20 IBU). Aner ikke hva det destillerte vannet vil tilføre, utover at det vil tynne ut ølet en del, men forhåpentlig vil det ikke skade.

Hallo Bergen.

Har også ved tidligere anledning brygget med såkalt " high gravity " metode , dette er visstnok også slik de store bryggeriene gjør ?

Målsetningen med ølet er en lettdrukket lys øl som ikke "gjør for mye ut av seg".

Skal serveres i ett lag akkurat 6 uker.

Regner med primærgjæring på ca 7 dager, med sekundærgjæring på 10-14 dager.
Har altså da akkurat 4 uker på klarning/ lagring og karbonering.

Skal tappes på conrnelius fat og karboneres kunstig.

Hva mener du er den optimale "kjøreplanen" rundt dette : omstikking, klarning, lagring & karbonering ?

På forhånd takk !

-Halfdan

Om du har gjort det før og har gode erfaringer med det, da vil jeg tro at det fungerer etter hensikten. Jeg har aldri prøvd det.

Ølet blir nok lettdrukket og lyst, etter oppskriften å dømme. Mitt eneste ankepunkt mot den er at den virker litt for tam, men til formålet bør det gå bra. Når det gjelder omstikking til sekundærkar og sånt, så er det fullstendig unødvendig, og innfører bare nok en risiko for at ølet kan bli oksidert eller infisert med bakterier. Jeg ville latt det stå på primærdunk i ca. to-tre uker. Om du har muligheten for det, er det best å la det stå kaldt de siste dagene. Tapp på corneliusfatene uten å få med noe av gjæren og bunnfallet, og tilsett CO2.

Hallo Bergen.

Takk for meget gode innspill.

OK, lar det stå på primærdunken helt frem til taping på fast, dette er noe som skjer ca 20 september.

Tilsetter kullsyre på 3 bar i 4-5 døgn mens cornelius fatene står nedkjølt i kjøleskap.

Blir spennende dette.

Takk igjen.

-Haldan

Tilbake
Topp