Hva kan jeg forvente...

av dette brygget?

Modifisert Bitter ale oppskrift, 27L til gjæring:

- 5,0 kg pale ale malt
- 2,0 kg mørk crystal(!)

- 20g 15% bitter
- 30g 3,3 EKG smak
- 50g EKG aroma

- 3sp kakao(!)

-Wyeast 1275 Thames

- 52 grader 30-40 min
- 62 grader 1 time
- 72 grader 45 min
- 78 45 min
- 80 5 min

Jeg liker å eksperimentere litt kan du si... Mye jobb med all grain, og skal det være skal det være. Det er mitt andre brygg, er mørkt som rakkern og har nå stått siden fredagskvelden. Det er nede på ca 1020 og plopper nå ca 10 ganger per min. Forrige brygg var en bitter ale etter denne oppskriften:'

Bitter ale
Vørterstyrke: ca. 11 %, Mengde: ca 25 l. Bittergrad BU: 30
Alkoholstyrke : ca. 4 %

- Pale ale malt 5 kg
- Mørk karamellmalt 0,3 kg
- Muntons ekstrakt 1,5 kg
- Bitterhumle 20 g. Target 9-10 % alfa
- Smakshumle 30 g. Golding 3,3 % alfa (1/2 kokes i 30 min1/2 kokes i 15 min)
- Aromahumle 50g. Golding 3,3 % alfa (kokes i 2 min)
- Overgjær British ale gjær

Direktemesking:
67 gr.C i 90 min Siling ved 78 gr.C
Primærgjæring ved 18 gr.C
Sekundærgjæring ved 15 gr.C i 2-3 uker

Men det kom ut en tanke søtt etter å ha stått 2-3 uker på gjøringstanken. Hadde null erfaring og ingen mulighet for å sjekke SG eller OG.

Det jeg ikke vil ha er at også dette ender opp en smule søtt. Derfor droppa jeg også ekstrakten etter tips fra tyskeren og peisa på med crystal etter eget ønske.

Har lest at det hjelper å bruke starter for gjæren før iblanding med vørter, men det er for sent nå. Hvilken verdi tror dere jeg bør sikte mot? Hadde det vært en mulighet å tilsette nok en pakke av samme gjær?
 
Hei,
ser du begynner friskt og eksperimenter, det er jo artig.

Vil anbefale deg boken Brewing Classic Styles, hvor du finner rundt 80 ulike oppskrifter, av de fleste mer eller mindre vanlige øltyper. Den er ganske rett på sak og lagt opp både for ekstrakt- og all grain-bryggere, og vil nok gi deg et mye bedre utgangspunkt, som du kan eksperimentere ut ifra når du har prøvd.

Du kan også forsøke å skrive inn oppskriftene i BeerCalc, og se hvordan du havner i styrke, forhold mellom malttyper, bitterhet og liknende.

Jeg gjorde det for å se omtrentlig hvor du havner:
Satte volum til 27 liter, og lot utbytte stå på 75% (dette kan du justere opp eller ned, når du vet hvor godt utbytte du får fra meskinga på ditt oppsett).
Pale malt: 71%
Dark crystal malt: 29% (Dette er ganske voldsomt mye, max 10-15% spesialmalt er et fint utgangspunkt)
Her vil du nok få et ganske søtt øl som du trolig vil ha problemer med å gjære godt ut (mørk krystallmalt brukes vel gjerne i 3-7% av oppskriften, og gir litt karakter av stekte rosiner og liknende, noe du nok får frem.:) )
Et utbytte på 75% vil gi en OG (vørterstyrke, måles med oechslevekt/hydrometer) på 1.057

Innenfor bitters, er du da godt oppe på Extra Special Bitter (du kan velge øltype i BeerCalc, og se hvordan du ligger an i vørterstyrke, bitterhet, farge og liknende).

Humlebruken din forsto jeg ikke helt. Humle angis i % alfasyre (A.A. - alfa acid), som sier noe om hvor mye bitterhet man kan vente fra den. Du skriver 15% på bitterhumlen, 3,3 (%?) på East Kent Goldings smak- og aromahumle.
Hvis det er alfasyren du angir her, bruker du trolig en kraftig amerikansk humle til bitterhet (bruk heller EKG på alt), og 3,3% høres vel lavt ut (typisk 4-5,5%) for EKG? Det vil også være lurt å bruke mest humle til bitterhet, mindre til smak og enda mindre til aroma i en engelsk bitter.

Kakao er godt, men det kan vel være litt merkelig her. Kanskje du får smak av kanelsnurr med stekte rosiner? :)

Meskingen kan du kutte hardt ned på, da den ikke gir deg særlig ekstra. Jeg ville foreslått 60 minutter på 66-67 grader, eventuelt en utmesking på 78 grader (5 minutter) og deretter skylling ved 75-78 grader. Brygger du hveteøl, kan du vurdere et steg på rundt 55 grader i 15 min. først for å bryte ned proteiner.

La ølet stå 14 dager på primærgjæring og hopp over sekundærgjæring, som du heller ikke vinner noe på (med mindre du skal tørrhumle).

Håper ikke prikinga mi knekker lysten, men heller gir noen forenklende råd i riktig retning. God brygging! :brygging:
 
HansAA skrev:
Har lest at det hjelper å bruke starter for gjæren før iblanding med vørter, men det er for sent nå. Hvilken verdi tror dere jeg bør sikte mot? Hadde det vært en mulighet å tilsette nok en pakke av samme gjær?

Å lage starter hjelper absolutt på å få nok og vital gjær, 2 pakker gjær gir også mer gjær.
Mange av oss bruker denne kalkulatoren for å beregne riktig gjærmengde ut ifra når gjæren er produsert, hvor mye og hvor sterk vørter vi skal bruke, og hvordan vi belufter starteren.
 
He, he. Bare artig å smelle litt til i blant.  Jada, jada. En merkelig sammensetning kan jeg være enig i, men jeg var i det hjørnet. :hadet: Må nesten ha noe igjen for peset. Morsomt brygg og gode erfaringer om ikke annet. Dessuten spurte jeg han jeg bor med til råds. Men jeg tror egentlig ikke han har så mye greie på saken utover den oppskriften han bruker med suksess hver gang.

Hva kan man kalle et slikt brygg mon tro?  ::)

Det forrige brygget var svært godt, men litt søtt. Det ville jeg unngå, og det ble ment her i huset at 1,5kg ekstrakt med ett-trinns mesking var synderen. Ekstrakten ble dermed byttet ut med 2 kg crystal. Jeg ante liksom ikke at det skulle være så vanskelig å bryte ned stivelsen i den.

Angående bitterhet, er det gjort med vilje. Det første brygget er en bitter ale som jeg i tillegg pimpa litt opp. Smaken på den var ikke akkurat så avskrekkende. Jeg elsker Jever for de som kjenner det, og det er vel noe av det bittreste på det internasjonale marked.

MEN: Er det mulig å få dette ned på en akseptabel verdi? Hva må jeg i så fall gjøre. Skal jeg bestille nok en pakke med Wyeast 1275 og peise oppi? Leste om noen karer som heller ikke ikke den tilsiktede verdien med en pakke uten starter, men kom i mål med to.

Bok blir det. Takk for tipset.
 
Jeg vil også anbefale brewing classical styles og også how to brew (når du først er på amazon). Bra bøker som hjelper deg med å vite "hva som er vanlig"

Du kan trøste deg med at brygging er en ganske robust prosess så malt vil gjerne bli til vørter og vørter vil gjerne bli til øl... :)
 
HansAA skrev:
He, he. Bare artig å smelle litt til i blant.   Jada, jada. En merkelig sammensetning kan jeg være enig i, men jeg var i det hjørnet. :hadet: Må nesten ha noe igjen for peset. Morsomt brygg og gode erfaringer om ikke annet. Dessuten spurte jeg han jeg bor med til råds. Men jeg tror egentlig ikke han har så mye greie på saken utover den oppskriften han bruker med suksess hver gang.

Hva kan man kalle et slikt brygg mon tro?  ::)

Det forrige brygget var svært godt, men litt søtt. Det ville jeg unngå, og det ble ment her i huset at 1,5kg ekstrakt med ett-trinns mesking var synderen. Ekstrakten ble dermed byttet ut med 2 kg crystal. Jeg ante liksom ikke at det skulle være så vanskelig å bryte ned stivelsen i den.

Angående bitterhet, er det gjort med vilje. Det første brygget er en bitter ale som jeg i tillegg pimpa litt opp. Smaken på den var ikke akkurat så avskrekkende. Jeg elsker Jever for de som kjenner det, og det er vel noe av det bittreste på det internasjonale marked.

MEN: Er det mulig å få dette ned på en akseptabel verdi? Hva må jeg i så fall gjøre. Skal jeg bestille nok en pakke med Wyeast 1275 og peise oppi? Leste om noen karer som heller ikke ikke den tilsiktede verdien med en pakke uten starter, men kom i mål med to.

Bok blir det. Takk for tipset.

Det er en lærerik hobby hele veien, og også noe av det som er artig med den. :)

Engelsk rosinbitter? ;D

Hvilken ekstrakt har du brukt fra Muntons? Lys eller medium? Lys inneholder kun lagermalt, mens medium inneholder noe krystallmalt, men mest pale malt. Hvis du bytter ut ekstrakten med pale malt, tror jeg du kommer mye nærmere. Bare hold deg til 1-stegs mesk, det er ikke her nøkkelen ligger. Engelske bryggeri bruker tradisjonelt også ofte bare 1 meskesteg.

Stivelsen brytes ned under meskingen til forgjærbare og uforgjærbare sukkerarter, og maltekstrakten er slik sett allerede "nedbrutt". De uforgjærbare sukkerartene (lange sukkermolekyler) klarer ikke vanlig ølgjær å spise, og disse er det mye av i krystallmalt. Derfor tror jeg ikke du vil få til å gjære ut ølet så langt som du kunne tenkt deg, men du finner forhåpentligvis et bruksområde for det likevel (nytt nachspiel?). :)

Jever er en god nordtysk pils, med mye bitterhet til å være tysk pils å være (44 IBU), og jeg tror også den er temmelig tørr (utgjæret). Jeg vil anbefale deg å vente med å brygge pils, da det etter min mening er noe av de vanskeligste øltypene å få til bra. Gå heller for engelsk bitter, eller en amerikansk pale ale, eller eventuelt en India Pale Ale som er vesentlig mer bitter enn Jever. Det ligger en egen seksjon med oppskrifter på forumet her.

Bruker man for lite gjær, kan gjæren bli stresset, og blant annet lage mer estere (fruktig) enn ønsket, samt slite med å gjære helt ut. Men la det bare få stå på gjæringskaret i 14-dager før du gjør noe med det. Det er vanskelig å skulle korrigere dette, men kan også hjelpe å tilsette mer gjær senere, selv om jeg ville latt være i utgangspunktet.
 
Konge med raske svar!

brygging er en ganske robust prosess så malt vil gjerne bli til vørter og vørter vil gjerne bli til øl...
He, he. Det var vel det som var utgangspunktet mitt også.
Engelsk rosinbitter?
:eek: Steike, jeg har aldri skjønt greia med rosiner. Fullstendig ubrukelige saker bortsett fra i brownies.
Hvilken ekstrakt har du brukt fra Muntons? Lys eller medium?
Husker ikke hva han sendte med, men jeg brukte hele boksen på 1,5kg. :ilike:
Bare hold deg til 1-stegs mesk, det er ikke her nøkkelen ligger.
Tja, det er ikke alltid like lett med påståelige tyskere innpå seg. Som atpåtil kun brygger med en type pilsnermalt. Frauen!
De uforgjærbare sukkerartene (lange sukkermolekyler) klarer ikke vanlig ølgjær å spise, og disse er det mye av i krystallmalt.
Skjønner jeg ikke. Er ikke denne malten bare mer steika? Kan jo hende det er mindre "nyttbart" sukker igjen?
Derfor tror jeg ikke du vil få til å gjære ut ølet så langt som du kunne tenkt deg, men du finner forhåpentligvis et bruksområde for det likevel (nytt nachspiel?).
Man vet aldri. Se ikke bort i fra det.

Nei, dette ser bare ut til å utvikle seg til en idiotisk bryggehistorie verdt å ta med seg. Hi, hi. Skal nok få det tvinget i både den ene og den andre.

Men altså, hvilken OG verdi kan jeg forvente meg å kunne nå?
 
HansAA skrev:
Engelsk rosinbitter?
:eek: Steike, jeg har aldri skjønt greia med rosiner. Fullstendig ubrukelige saker bortsett fra i brownies.

Jeg synes ihvertfall den mørke krystallmalten kan gi preg av stekt rosin (rosinene som stikker ut av stekte boller..), noe som kan være veldig godt, så lenge det er balansert opp mot andre smaker i ølet.

Hvilken ekstrakt har du brukt fra Muntons? Lys eller medium?
Husker ikke hva han sendte med, men jeg brukte hele boksen på 1,5kg. :ilike:

I nettbutikken til Petit, står det 1,8kg på lys og 1,5kg på medium, så da er det trolig den siste.
Lurt å bruke hele boksen når man først setter igang, ja.

Bare hold deg til 1-stegs mesk, det er ikke her nøkkelen ligger.
Tja, det er ikke alltid like lett med påståelige tyskere innpå seg. Som atpåtil kun brygger med en type pilsnermalt. Frauen!
Tyskerne er kjent som gode og omstendelige bryggere, men det finnes også andre enklere løsninger som er like gode.  :)

De uforgjærbare sukkerartene (lange sukkermolekyler) klarer ikke vanlig ølgjær å spise, og disse er det mye av i krystallmalt.
Skjønner jeg ikke. Er ikke denne malten bare mer steika? Kan jo hende det er mindre "nyttbart" sukker igjen?
Litt kort fortalt har krystallmalt også vært fuktet og "stekt" på mesketemperatur, som gjør at endel av stivelsen allerede har blitt omdannet til sukker, og deretter krystallisert. Smak på maltet, så kjenner du stor forskjell. :)


Derfor tror jeg ikke du vil få til å gjære ut ølet så langt som du kunne tenkt deg, men du finner forhåpentligvis et bruksområde for det likevel (nytt nachspiel?).
Man vet aldri. Se ikke bort i fra det.

Nei, dette ser bare ut til å utvikle seg til en idiotisk bryggehistorie verdt å ta med seg. Hi, hi. Skal nok få det tvinget i både den ene og den andre.

Det er jo godt mulig du liker det, og i starten er det jo mye nytt, så lærerikt er det uansett.
Og som Erik1984 påpekte, så er du garantert at det blir øl ut av det. :biersmile:

Men altså, hvilken OG verdi kan jeg forvente meg å kunne nå?

Jeg vil tippe at OG vil ligge rundt 1.057 eller mer (alt etter hvor høyt utbytte du får fra meskingen), men endel av dette sukkeret vil ikke ølgjæren kunne ta, så selv om du kanskje kunne tenkt deg en utgjæring på 77% (Wyeast 1275), og dermed FG på 1.013, vil den sannsynligvis stoppe før dette.

Jeg har skrevet inn oppskriften din i BeerCalc, den heter HansAA Bitter.
Oppdater oss gjerne på hvordan brygget ble, og om hvor langt det gjæret ut.
 
Ja, vi får bare vente og se... Hi, hi. Siden det ser ut til å ta sin tid før ferdig brygg, stakk jeg på europris og handlet et slikt muntonssett jeg nettopp satt til gjæring.

Vil se an situsjonen med dette mørke brygget mtp FG. I verste fall vil jeg prøve med å slenge oppi en pose til av samme gjærtype. Kanskje med en starter? Er det noen som vet hvor jeg får tak i egnet utstyr til en slik? Clas? Kolbe, gummitopp med feste til gjærlås o.l.
Jeg har skrevet inn oppskriften din i BeerCalc, den heter HansAA Bitter.
Såpass. Tusen takk! Snedig side!

Vil høre fra meg når jeg anser det som utgjæret.
 
Ja, dette ølet ble... skitgodt!!! Tok meg god tid med utgjæring, og pga en feilforsendelse av petit slengte jeg oppi en british ale gjær med starter i tillegg. Uten noe særlig annen virkning enn at den la seg på bunnen med en gang. Mener å huske å komme ned på ca 1.025FG.

Det ble mørkt, bittert og rundt på et vis. Tror faktisk at kakaoen dekket over mye av krystallmalten. Det glei rett ned, og fikk skryt av kompiser. Konklusjon: Det blir øl av det meste med visse forholdsregler!

Skal nå i gang med en Imperial Stout. Hehe.
 
Tilbake
Topp