Hva loggfører dere?

shg

 
Kjekt å notere litt underveis - samle opp erfaringer, lære et og annet, forklaring til hvorfor det gikk skit, osv..
Men hvor mye er nødvendig å måle / notere / samle på av data?
Hva loggfører dere fast?
 
I begynnelsen noterte jeg absolutt alt, korrekt framgangsmåte og oppskrift og alle avvik herfra. Tid og temp på mashin og mashout, preboil OG, avdamping i %, volum etter kok og volum nedkjølt, volum på trubmengde, tid på nedkjøling . Etter hvert som man har fått mer kontroll, har jeg mest fokus på evt avvik.
 
Varierende :)
Absolutt minimum:
Dato, oppskrift, OG, type og mengde gjør, kjemi/o2 tilsetningsmåte, meskeregime og kokelengde.
Om jeg kommer på det, har tid/og eller lyst:
klokkeslett for forskjellige aktiviteter, vannstander, temp målinger, vørtermengde,preboil SG og 'annet'
 
Logger gjærstarter info.
Hvilken gjær, Prod dato, starter størrelse.

På bryggedagen så logger jeg malt type, mengde, ebc.

Humle skjema. Hvilken, mengde, alpha %, koke tid.

Target og målt OG. Target og målt volum i gjæringsbøtten.

Fermenteringsgraf. Hvilke temp til hvilken tid og evt når tørrhumling skal gjøres.

Ved tapping, mål og målt FG. Utregning av abv. Sukkermengde for karbonering. Volum til flasking.

Logger også erfaringer. Hva jeg dret meg ut på. Hvordan funket nye teknikker og nytt utstyr.

Dette er for å tune oppskriftene mine. Da vet jeg hvordan hver batch ble laget og hva som er endret fra gang til gang.

Før jeg brygger leser jeg gjennom alle logger for den aktuelle oppskriften, og de 2 siste bryggene.
 
Jeg logger altfor lite... men det går stort sett greit uansett. Venner seg etter hvert til hvor lang tid ting tar, hvor mange liter det blir til slutt sånn ca osv. Følger foreløbig kun andres oppskrifter så har ikke eksperimentert veldig mye utover litt improvisering på humling og gjær når forestillingen om lagerbeholdning ikke er helt i henhold til faktisk lagerbeholdning.

Har intensjoner om å notere mer, dog.

Skriver øltype på korken eller setter en lapp på fatet. Har kjøpt etikettark, så har planer om å printe etikett med oppskriften og litt annet påtrykket.
 
Det er vel litt smak og behag samt hvor godt man kjenner eget oppsett. Er det variabler fra gang til gang (f.eks. mtp. temperatur på vann til innmesking, ulike volumer fra gang til gang, osv.) kan det jo være greit å notere mye slik at man kan justere neste gang om noe gikk litt utenfor planen.

Selv bruker jeg BeerSmith og logger dato/tidspunkt for alt jeg gjør i notatfeltet der. Blir en vanesak som går inn i rutinen for bryggedagen (og dagene gjæring/lagring pågår).
 
Og ja, tråden "Hva skal du brygge idag" er gull verdt hvis jeg vil gå tilbake å sjekke når jeg brygga,
evt. om jeg noterte meg no annet
 
Oppskriften med: OG, FG, EBC, IBU, ABV, Kok, Dato og Liter i karet.

mesketid
liter i meskekar+ evt vannjustering
liter skyllevann+ Ph
Gjær, (starter størrelse, dato på gjær)
Gjæring(temperatur)
O2, Antall liter/sekunder( før noterte jeg målinger i PPM, det gjør jeg ikke lenger)

Ellers så noterer jeg ting som har betydning i tilfelle jeg skal brygge ølet igjen, Ph i mesk, liter jeg tapper av, preboil SG og andre ting som avviker fra normalen.

Jeg noterere nok litt i overkant av hva som er nødvendig, men jeg skriver inn alle oppskrifter i en A4 moleskin, så nå faller det seg naturlig å notere underveis.Og jeg liker det at jeg kan brygge opp igjen gamle oppskrifter med tilnærmet likt resultat.
 
noterer alt. i tillegg til korrekte mengder råvarer noteres tid for oppfyring, tid for meskestart, temperaturer, avvik, tempfall, SG ved tappestart, SG pre-boil, volum før og etter kok, IBU, OG (etter kok), kjøletid, gjæringstid, og omstikkingsdato… og ikke minst en haug med note-to-self-punkter innimellom. skriver i kronologisk rekkefølge så jeg lett ut ifra loggen kan se i hvilken del av prosessen et problem oppsto, eller når et behov gjorde seg gjeldende.

Jeg har forøvrig tenkt å gå til anskaffelse av en krittavle til å "kladde" på, etter et søle-uhell med loggboka forrige gang jeg brygget.
 
Loggfører alt av det som er av intreresse for å brygge samme oppskrift på nytt. Men er ekstra nøye med å skrive ned avvik fra planen, for å kunne gjenskape det.
 
Når jeg startet så logget jeg alt. Nå logger jeg det viktigste, men fokuserer mest på hva jeg har driti meg ut på. :p
 
Etter jeg kjøpte Brew Journal har jeg blitt veldig flink til å logge. Hele journalen gjør meg glad! Og gull verdt når jeg skal gjenta et vellykket brygg!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp