Hvetemel i Øl?

Duckboot

Norbrygg-medlem
Sitter å leser artikkelen Brewing with Wheat, spesifikt:
While its use is virtually unheard of in the US, wheat flour has been an acceptable brewing addition in the UK. Soft wheat flour, with its relatively lower protein, is preferred (homebrewers might try cake flour). In order not to interfere with good lautering, it should be well mixed with the crushed malt. At preparations of about 10 percent of the grist, it is an inexpensive method of enhancing head retention in British-style ales
Er det noen som har prøvd dette, og i så fall - Hva ble resultatet?

Jeg har brukt hvetemel i weiss for å få det disig nok. To spiseskjeer siktet i kok -15 min. Fungerte bra.

Mel rett i kok (=stivelse i det ferdige ølet) er fin-fin mat for eventuelle bakterier som finner veien opp i ølet... Det vil nok helst gå godt, men er ikke helt ideelt.

Gahr skrev:
Mel rett i kok (=stivelse i det ferdige ølet) er fin-fin mat for eventuelle bakterier som finner veien opp i ølet... Det vil nok helst gå godt, men er ikke helt ideelt.
Akkurat, så det er litt som å yppe til trøbbel?

Men så nøye som vi er med rensligheten så går det heeeeeelt sikkert bra  :eek:  ;)  ;D

Her tror jeg artikkelen "Brewing with wheat" sikter til det å tilføre hvetemel i mesken. Da vil stivelsen i hvetemelet omdannes i mer eller mindre grad.

Hvetemel i et kokende ekstraktbrygg blir noe helt annet.

Bjarte H skrev:
Mel i mesken høres ut som en snarvei til stuck mash for meg.

Ser for meg mye bannskap hvis man fks. skulle finne på å brygge Pumpkin-ale med ordentlig gresskar og en halvkilo hvetemel :)

Tilbake
Topp