Hvilket termometer skal jeg velge?

HåvardK

Norbrygg-medlem
Som nybegynner med første batch sist lørdag, dukker det opp et og annet spørsmål. Det meste av prosessen gikk greit, men det ser ut som om mitt Aanonsens digitale steketermometer gikk heden i løpet av brygginga. Sannsynligvis fordi medbrygger lot "strikkepinnen" ligge sammen med brygget gjennom hele kokinga.

Regner med mange har tips om brukbare alternativ som tåler fukt og høye temperaturer. Kan forresten nevne at Bakke Brygg, som ellers forsynte oss med nødvendig utstyr, var tomme for akkurat dette da vi handlet i forrige uke.

Jeg bruker også thermapen. Innen 5 sekunder har du en nøyaktig måling. Helt topp termometer.

Problemet med et termometer som Clasohlsontermometeret er at selv om det har en oppløsning på 0.1 grader så har det en nøyaktighet som er mye lavere.
Accuracy +/−1 °C between −30 °C and +250 °C​

Min er 100% nøyaktig målt mot glasstermometeret fra bryggselv ihvertfall..
Accuracy +/−1 °C between −30 °C and +250 °C er jo det produsenten garanterer for, så man kan jo være uheldig å få et som ikke er 100%

Edit: Målte side om side i kokende vann for å teste før jeg tok det i bruk.

:mad: Hater å bli minnet på at jeg ikke har kjøpt meg thermapen. Men nå kjøpte jeg altså ett til kona ;). På den måten kan jeg beholde WAF, siden det nå ikke skal bokføres bryggeriet.

Den er enig med Clas Ohlsontermometeret mitt, og den kan også kalibreres om man ønsker det. For øvrig følger jeg det gamle jungelordet "har du feil temperatur i mesken så mål et annet sted". Med en 50 cm lang probe kommer du til overalt.

Jeg mistenker jo at hovedgrunnen til at mitt digitale termometer tok kvelden er at "pinnen" lå i under hele kokeprosessen. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig ut fra det jeg forstår av diskusjonen her inne; stikkprøver bør vel være nok. Fordelen med steketermometeret er jo at det også kan bøyes og henge på toppen av meskekaret. Etter bildene å dømme, er ikke det mulig med thermapen. Må jo uansett gå til innkjøp av nytt steketermometer, så jeg får evt behandle det med litt mer forsiktighet neste gang.

Vel. Du trenger jo ikke ha i termometeret før eller under kok. Det tar den tiden det tar å koke opp. Og når det først koker så koker det.

Men du vil gjerne slenge oppi termometeret en liten stund før flameout og inntil du har nådd pitchtemp.

Vel. Du trenger jo ikke ha i termometeret før eller under kok. Det tar den tiden det tar å koke opp. Og når det først koker så koker det.

Men du vil gjerne slenge oppi termometeret en liten stund før flameout og inntil du har nådd pitchtemp.
Mulig jeg har vært litt uklar, men jeg har forsøkt å uttrykke at jeg har skjønt akkurat dette. Jeg greier til og med å se når det koker ;-)

Jeg bruker dette fra clas ohlson. Fungerer utmerket, tar ca 10 sek så har du temp :)

Edit: Har dette som backup

Brukte samme termometer fra Clas Ohlson, og ikke spesielt imponert. Testet det i kokende vann før bruk, og det viste da 98,6 grader. I vann og knust is viste det 0,6 grader. Nøyaktig nok til de fleste praktiske formål, men ikke imponerende.

Problemet er imidlertid at termometeret sluttet å fungere etter første batch. Det viser nå rundt 50 grader i romtemperatur, og er med andre ord ubrukelig. Ble håndtert fint under brygging, og ikke utsatt for fukt. Hovedteorien er at dampen har tatt knekken på det.

Mulig jeg var uheldig med mitt eksemplar, men vil ikke anbefalt det til andre.

Edit: Synes også det brukte for lang tid på å få stabil måling, men så er jo jeg noe utålmodig. Sikler på en Thermapen..

Problemet er imidlertid at termometeret sluttet å fungere etter første batch. Det viser nå rundt 50 grader i romtemperatur, og er med andre ord ubrukelig. Ble håndtert fint under brygging, og ikke utsatt for fukt. Hovedteorien er at dampen har tatt knekken på det.
Hadde samme problem med et av mine. Er på tredje Clas Ohlson termometeret nå. De er veldig greie sånn.

Tilbake
Topp