Hvilket utstyr bør jeg kjøpe?

Hvis du ikke har noe avtrekk tror jeg du burde satse på noen ferdige ekstraktkits til å begynne med, disse krever bare å koke opp noen få liter vann til å blande ut sirupen, mens allgrain (som fex biab) krever at du koker vørteren i en time med ca 10% avdamping, dvs 3liter vann spredd utover tak og vegger og inn i sprekker hvis du starter med 30L, noe som ikke er helt bra, spesielt hvis du gjør det ofte. Så start med å gjøre det enkelt, så slipper du å lage lufteløsning osv før du i det hele tatt starter å brygge

Lager da mat på dette kjøkkenet, ofte over flere timer, så det er ikke noe pes. Naboen brygger også på kjøkkenet, da på en BB60, og har heller ikke noe viftesystem, og det går helt fint.

Har uansett bestemt meg for å starte med BIAB, har kjøpt en 25L kjele på Biltema, som jeg forstår det trenger jeg da bare gjæringskar, røreskje, meskepose, termometer (forslag?), og kjøler?

Og mens vi er inne på det, noen som har en oppskrift på en IPA jeg kan prøve meg på for å starte? Som gir 12-15 L batch mtp kjelen jeg bruker? :)

Andrimne American IPA i Prisbelønte oppskriftdelen er enkel og god. Les tråden.
Juster din effektivitet til f eks 60%. Tror Gahr ofte bruker 85%.
Beercalc til å justere oppskriften i er grei i starten. Tror ikke det er av avgjørende betydning om han ikke bruker Tinseth (Beercalc gjør det) ved beregning av bitterhet. Bruk samme gram pr liter og juster til slutt 60min humla.
Du bør også kjøpe et hydrometer.

Tilbake
Topp