Hvilket utstyr bør jeg kjøpe?

Morn!
Har vært gira på å starte å brygge selv i et par år, men har ikke fått ut fingern, men har lyst til å gjøre det nå når feriepenga kommer.
Hovedsakelig er motivasjonen billig og godt øl, men samtidig prøve å utforske litt rundt div oppskrifter og prøve seg frem litt når man blir litt dreven. Er på budsjett og har liten plass å boltre meg på, bor i en bygård i hovedstaden uten kjøkkenvifte b.la. High five!

Har kikket mest på BeerBrew 30, er den her noe for meg? Fikk nemlig inntrykk av det fra Bryggeland, både i butikken og på hjemmesidene dems.
Hva mer enn denne trenger jeg evt for å komme igang? Har allerede hevert, gjæringskar og desinfiseringsmiddel fra no vin jeg satte nylig.

Og må denne varmes fra komfyren, eller har den egne varmeelement? Er temperaturen "konstant" under mesking og koking?

Ser også at Villabryggeri til 2500 (en kjele) fra Brygging.no tilsynelatende gjør samme nytten?
Eller er det verdt å investere 2000 ekstra i en BB?
 
Hvis motivasjonen er kun billig og godt øl så kan jo du starte med ekstrakt brygging. Enten ferdig sett eller å bruk tørr maltekstrakt og spesial malt. Da trenger du kun en kjele til å koke i, meske pose for spesial maltet og så bør du ha en kjøler. Dette er enkleste og billigste veien å lage øl. Billigst ved at du trenger minst mulig utstyr.

Hvis du derimot ser på brygging som en hobby, hvor veien til godt øl er interessant. Da er min mening at all grain er å foretrekke. Da er det billigste biab. Evt for bryggemaskinger så er BeerBrew/bratberg de rimligste. Evt lage et bryggeri selv på billigst mulig måte.
Bryggemaskiner har varmeelementer i seg. Et BIAB sett er kun en gryte uten varme element. Varmekilden kommer da utenom eller du må bruke en varmekilde du har fra før av f.eks komfyr. Manglende kjøkkenvifte blir interessant for koking, hvordan skal du bli kvitt dampen?

Men husk en ting. Godt øl er avhengig av god gjær, nok gjær, hvor gjæren blir behandlet riktig. Mao er ikke vits i å bruke x 1000 lapper på utstyr som lager vørter hvis gjæringsforløpet ødelegger alt. Kontroll på gjæringstemperatur er noe du bør tenke på.
 
Bryggemaskiner har varmeelementer i seg. Et BIAB sett er kun en gryte uten varme element. Varmekilden kommer da utenom eller du må bruke en varmekilde du har fra før av f.eks komfyr. Manglende kjøkkenvifte blir interessant for koking, hvordan skal du bli kvitt dampen?
Selv bruker jeg gassbrenner (ute), om du tåler vær og vind.
Og ekstrakt er et fint sted å starte om man vil ta det rolig til å begynne med.
 
Tenk langsiktig på dine første innkjøp. Dersom du starter med ekstrakt, har du muligens en stor nok gryte til det allerede. Må den kjøpes, kjøp gjerne en på 30-40 liter som kan inngå i et BIAB oppsett og videre til et tre-kjelers oppsett på et senere tidspunkt. Start enkelt, men planlegg langsiktig
 
Takk for gode svar!
Planen er å brygge på kjøkkenet, (har vindu selvom jeg ikke har vifte) og ha gjæringskaret på badet, hvor jeg også har en panelovn, så å holde normal temperatur der burde gå fint, selvom det ofte trekker kaldt i denne bygården på vinteren.

Har vært med på å sette et allgrain brygg før, men da brukte vi en kjele som holdt konstant temperatur av seg selv under hele prosessen, med digitalt termometer, dette er det vel bare Speidel og Grainfather som er i stand til?
 
Sist redigert:
Var jeg deg ville jeg nok begynt med BIAB. Søk på Ebay etter Mash tun eller bare en stor gryte ferdig med kran i bunnen og kjøp en BIAB pose fra en bryggebutikk eller kjøp en viltpose på biltema. Som noen nevner er det en god ide å begynne med en kjele på 30-40 liter slik at du kan bygge ut til et trekjelers-oppsett etter hvert.
 
Takk! Detter ut av alle disse forkortelsene og slikt, er BIAB jeg har vært med på før, men med elektrisk kjele.

Noen som har prøvd dette? Står at det er til ekstraktbrygging, men burde vel funke til allgrain\biab også?

http://bryggeland.no/komplette-startsett/brewer-starter-kit-mx.html

Eventuelt ser jeg Biltema har 25 liters kjele med tappekran til 500 kr, sålenge man har et bra digitalt termometer burde vel det også gjøre susen?
 
Husk at om du har som mål å brygge 25 liters batcher så bør du ha en kjele på minst 30 liter slik at du kan ha så høyt volum før koking som mulig. siden noe fordamper og det alltid blir en del grums(trub) igjen i kjelen.
 
Ville sagt 36 liters kjele til 25L batcher. Men med lite meskekar holder heller ikke det til høy OG.
 
Bare som et tips, kjør biab og se om du blir hekta på denne fantastiske hobbyen.. Det en en rimelig start.. Vil du ta steget videre, så ville jeg kjørt på med enten en speidel eller oppsett med tre gryter.. Jeg startet med biab, og fant fort ut at jeg ønsket å avansere, og vurderte lenge å kjøpe en speidel. Men droppet den pga prisen.. I stedet gikk jeg for BB30, som er en veldig grei løsning, men jeg angrer på at jeg ikke gikk for speidel med en gang. Jeg begynte fort å irritere meg over manglende kontroll på temperaturen, noe som faktisk var lettere med biab.
 
jo større jo bedre ja. Jeg klarer å makse ut 26 liter på gjæringskaret med kjelen min på 30 liter. Det forsvinner jo potensielt øl hele veien så jeg tror jeg kommer til å bygge ut til et oppsett hvor jeg kan koke rundt 55 liter. Tre kasser øl holder sjeldent lenge nok til at det blir skikkelig modnet før det er oppdrukket. Og man får jo ikke engang tre hele kasser av en 25 liters batch.
 
Hvis du snur på det så kan det være at mindre er bedre, for da kan du brygge oftere. Det "umulige" trikset er å bygge seg opp en back-katalog når man begynner slik at ikke alt går ned i sluket (gapet) med en gang før neste batch er ferdig. Det er antall gjæringskammer det egentlig står på har jeg funnet ut, ikke størrelsen på bryggeriet.
 
Jeg har en 39L kjele som jeg synes er akkurat passe til 25L batcher. Jeg bruker den både som kokekjele og meskekar.
Sist brygget jeg en sterkøl med OG 1092 og fikk 25L akkurat i gjæringsspannet. Da var det ca. 34L til kok og noe særlig mere enn det går det ikke an å fosskoke i 39L kjelen.

Har satt inn kran selv samt kjøpt en falskbunn som brukes under mesking. For enkelhets skyld har jeg en stor BIAB pose i kjelen slik at det bare er å hive posen ut og fjærne falskbunnen før kok. Vørteren er da tappet av til et stort gjæringskar under skylling og helles tilbake i kjelen for kok. Har også en liten pumpe som jeg bruker for resirkulering. En del styr men jeg synes fremdeles det er moro og så har jeg full frihet til å gjøre hva jeg vil, men alt da veldig manuelt ;)

Kjøp en stor kjele er vel den røde tråden her
 
Takk for gode svar!
Planen er å brygge på kjøkkenet, (har vindu selvom jeg ikke har vifte) og ha gjæringskaret på badet, hvor jeg også har en panelovn, så å holde normal temperatur der burde gå fint, selvom det ofte trekker kaldt i denne bygården på vinteren.

Har vært med på å sette et allgrain brygg før, men da brukte vi en kjele som holdt konstant temperatur av seg selv under hele prosessen, med digitalt termometer, dette er det vel bare Speidel og Grainfather som er i stand til?

Det å bruke badet som er godt og varmt, kan bli for varmt. Et rom som holder 16-18 grader for overgjær og eventuelt et rom som holder 8-10 grader for undergjær er å foretrekke foran et bad som holder 25-27 grader. Det er enklere å styre temp på gjæringskaret opp enn ned hvis du har litt plassmangel og ikke vil gå til innkjøp av kjøleskap. Kontroll på temperatur, beluftning av vørter før gjæring og riktig mengde gjær er nok veien å gå.
 
Enig med de som mener kjele ca 40l . Har 30l og må ofte ta i bruk en 18liters i tillegg.
Blir noe mer humlestyr på den måten.
 
Enig med de som påpeker at utfordringen er å finne rom med kald nok temperatur. Som det sies her så er det enkelt å varme opp med billig utstyr, men kjøling er mere styr.Har et dedikert kjøleskap hvor jeg kan ha et gjæringskar med temperaturkontroll men der er det mye øl for tiden. Vil nødig flytte ølet ut for å gi plass til gjæringskar. Så nå står det akkurat en oktoberfest og stormgjærer i kjelleren med ale gjær. Romtemperatur er 12.3 grader og inne i gjæringskaret er det 14.5 pga. varmen gjæren utvikler.
 
Bor i en iskald bygård, hvor det ofte ligger på 10 grader i stua om vinteren, så kaldt nok rom er ikke no stress, trodde det var viktig å ha godt og varmt rom. OH well.

Har bestemt meg for å teste ut BIAB, kjøpe enten en 25L kjele på Biltema (med tappekran) eller 32L, begge koster rundt 500-lappen.
Mindre batcher og oftere brygging kan jo være greit for å prøve, feile og forhåpentligvis lære litt :)

Hvor store batcher får man ut av en 25L kontra 32L f.eks.? Og hva slags temperaturmåler bør man skaffe seg?
 
Jeg startet å brygge på en krabbekoker med BIAB, se http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=krabbekoker
Fikk en 39L kjele med 9kW gassbrenner og stativ til 900 kroner og brukte inner rista som "maltrør" med BIAB posen oppi. Veldig greit ved skylling,heise opp posen. Siden du bor i en bygård burde du vel gå for en kjele uten gassbrenner hvis du ikke kan koke ute.
Siden det er en alukjele er det forholdsvis enkelt å ta hull og montere kran, men du kan vel klare deg uten selv om du da må bruke hevert prinsipp ev. tunge løft.
Jeg tenkte litt langsiktig når jeg kjøpte utstyr/tilleggsutstyr slik at alt jeg har kjøpt vil kunne gjenbrukes i et større/mer avansert bryggeri dersom/når jeg ville skalere opp. Husk også på matsikkerhet når du kjøper duppeditter/slanger/kraner. Jeg har holdt meg til rustfritt stål og silikonslanger f.eks selv om det finnes billigere alternativer (plastslanger/messing etc.)

I en 25L kjele vil du kanskje kunne fosskoke 22-23 liter vørter, kanskje du sitter igjen med 17-19 liter i gjærinskaret avhengig av fordampning og tap?

Usikker på hva slags temperaturmåler/bruk du tenker på, men jeg har en slik http://www.ebay.com/itm/271540587970?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
til 22 kroner inkludert frakt. Billig plastdings, men sålangt viser den det samme som PT100 proben på en PID jeg har og et annet glass termometer jeg sjekket det hele mot. Bestilte en til, kjekt å ha på gjæringskar også.
 
Det første du må gjøre er å bestemme deg for hvordan du vil oppbevare det ferdige ølet. Der er det i hovedsak to løsninger, flasker eller fat. Flasker er på kort sikt det billigste, men du må skaffe deg dem. De kan skaffes fra en lokal pub, eller du kan kjøpe øl på flaske. Sjekk at flaskene kan rekorkes, f.ex. så har Ladegård sine fra REMA skrukorker så de kan ikke brukes. Går du for fat så innebærer det ganske mye investering i utstyr og det tar plass, og det virker på meg som om det ikke er noe for deg. Å bare ha et øl i slengen er kjedelig, så du bør skaffe deg nok flasker til 3-4 batcher med forskjellig øl, da er du fort oppe i 150+ flasker. Sjøl foretrekker jeg flasker av typen Håndbryggeriet, ganske mange øltyper selges på lignende flasker.
Det samme gjelder for gjæringsspann, du bør ha 2-3 stykker så du kan ha flere øl til gjæring samtidig. De koster så lite på Europris at det er ikke noe særlig investering. Dessuten er flere spann kjekt når du skal stikke om ølet før tapping etc.
Sjøl begynte jeg med BIAB, men ble ganske fort lei av å styre med meskeposen på kjøkkenet. Det ble et jævlig søl hver gang. Fruen var forsåvidt fornøyd siden at ølbrygging betød nyvasket kjøkkengulv. Så jeg kjøpte meg ganske fort en BB30 som jeg er noenlunde fornøyd med. Som andre sier så er temperaturstyringa noe herk, men man lærer etterhvert. Mye mindre søl ble det ihvertfall.
Å koke på kjøkkenet uten vifte er noe jeg slett ikke vil anbefale, å åpne vinduet holder ikke. Tross alt i en 25 liter bacth er det 2-3 liter vann som skal omsettes til damp, og det er veldig mye på et kjøkken, det kommer til å regne fra taket. Er du noenlunde nevenyttig kan du lage deg et avtrekksystem hvor du slenger ventilasjonsslangen ut vinduet. Jeg har laget meg et slikt i kjelleren hvor jeg brygger nå og det fungerer greit. Delene kjøper du på Jula til noen få hundringser.
Jeg vil anbefale en BB30, mye mindre søl og du kan brygge hvor du vil, f.ex. på verandaen (om du har det) for å unngå dampproblematikken.
 
Tilbake
Topp